Rabu, 31 Oktober 2012

Vik Pdt Dedy Rony Purba S,Th: Ambilan Markus 9: 2-9

 Markus 9: 2-9: Markus 9: 2-9 On doAnak hinaholongan ni uhurhu tangihon Nasiam ma Ia  I. Pendahuluan Begitu banyak hal-hal yang tidak dapat ...

johanes 12: 20-23



Juak-Juak Sipambalosi (Johannes 12:20-33)
I. PENJELASAN NATS
Sahalak parjuma biasani memilih bibit sisuanon, aima bibit sijengesan. Dengan tujuaan sonaha ase bibit ai holi tubuh jenges janah ujungni menghasilkan buah namabuei. Sonai ma igambarhon Jesus pasal diri-Ni, halani maningon matei do Ia laho mambere hagoluhan hubani buei halak, ai nini Jesus do “seng na ganda omei in anggo seng madabuh hutanoh anjaha matei, dob matei pe, ase buei buahni”(12:24). Sintong do hatani Jesus on, halani omei na matei ai, aima omei na Gabe bibit janah maningon sonai do ase marbuah ia holi. Humbani sabiji omei menjadi marratus omei. Hamateian on sedo hamatean na sia-sia, tetapi hamatean na mambere hagoluhan hubani haganup jolma.
     Ibotoh Jesus do pasal Parmatei-Ni, janah ibotoh Jesus do na dohor ma Panorangni,  aima ase ihatahon bani ayat 27, Na bulinsah do uhurHu nuan, ahama sihatahononKu? Aha na sihol patugahon ni Jesus ijon, sedo soal pasal na bulinsah ai Ia. Tapi pasal sikap ni Jesus hubani haroroh-Ni hu dunia on. Tapi sihol patugahkon paboa Jesus menyadari panorang hamatean Ni ai maningon saud do. Bani bahasa  Indonesia ipakei do tanda Tanya bani ayat 27 on. Bapa, selamatkanlah Aku dari saat ini? Tidak,,…! Hal on pataridahkon totap do Naibata laho paluahkon haganup jolma”halani in do ase das Ahu bani Panorang on.” Sodap tumang do rimpun na binahen Jesus ijon. Perenungan pasal pandiloon, mase das hita bani panorang on..,! gabe sungkun-sungkun na boi mamurnihon hajongjongonta homa I lobei-lobei ni Naibata. Sonaha hita memahami arti ni panorang (waktu) na ibere hubanta das hubani sonari manontuhon do ai bani keputusan manghorjahon  harosuh ni Naibata apat lang. lang adong jolma namanggoluh halani keinginan ni sandiri. Ase  marhitei halani aha do ase das hita bani panorang on? Ahado nasihol si idahon ni Naibata humbanta hulobei ni ari an?
     Pambalosion hubani suruhan , ai do na sihol patuduhon ni Jesus homa ijon. Na ija  Jesus pe setia do bani suruhan hu Bani, sonai do iarapkon homa hubani haganupan jolma na sihol dihut bani hagoluhan ai. Pambalosion na imaksud ijon aima pambalosion gabe juak-juak atap suruhan. Bani ayat 26, hata mambalosi na ipakei ijai aima terjemahan humbani hata diakonos na berarti melayani. Jesus sandiri memahami diriNya  sebagai Juak-Juak, halani roh Ia aima laho mangidangi (Markus 10:45). Lanjar aima na I harapkon Naibata hubani Jolma ase hita sebagai jolma na melayani. Ihatahon Jesus do bani sidea, anggo sintong sihol pajumpah pakon Jesus, maningon do gabe Juak-Juak Ni Jesus, bararti sirsir laho mangidangi.
Aido ibagas ayat 25 isobut  Jesus seolah-olah lang manghargahon hosah. Sedo maksudni Jesus lang porlu manjaga ase ulang magouan hosah. Tapi sebagai Juak-juak namaningon do mambere hosahni bani Naibata. Dengan kata lain berkorban untuk menjadi pengikut Jesus. Naibata mangharosukon dirinta sebagai sipangidangi lang laho ase hita i layani. Ijon taridah do pembalikan keadaan humbani pikkiran ni jolma. Anggo sadokah idunia on sikap sebagai juak-juak  ai gati iterjemahkon sebagai posisi sietekan, tapi justru ilobei ni Naibata justru halak na songonin do na mandapot hasangapon aima riap pakon Jesus in. Nini Jesus do, ise na mambalosi Ia, pasangapon Ni Bapa in do ia (12:26b).  Jesus lang manlupahon halak na setia hu Bani, ai do janji ni Jesus. Janah janji aima na gabe panotap bani haganup halak na porsaya ase totap setia agepe buei roh persoalan bani goluhta. Ijon ma taridah keadilanNi Tuhan, agepe sipata ra do terjadi pergumulan  bani diritta halani buei ni godeaan nani dunia on laho manghargahon hosah,  tapi hamatean do ujungni anggo talu hita janah ra mangihutkon kondisi ai.  Tapi ibagas pangarapon  paboa ididah janah ibotoh Jesus do haganupan na masa bani goluhta on, ijai do hita mampu bertahan janah setia hubani.
     Jesus domma roh roh laho mamberehon diri Ni gabe haluahon hubanta. Janah idilo do hita ase gabe sipambalosi songon Jesus na Setia hubani harorohon Ni hu Dunia on.  Kesetian Ni ai do mambahen mardamei hita pakon Naibata. Halani ai lang pala itunda-tunda hita ase setia hita. Ahalani dong ope panorang hubanta, halani ai do sididahon ni Naibata ibagas goluhta ,  Naibata sasintong ni lang  laho mangidah hajahatonta I dunia on.
II. Refleksi
·         Sada pengorbanan yang berarti menghasilkan banyak buah yang mendatangkan kebaikan, tetapi satu kejahatan membangun  jurang bagi diri kita sendiri
·         Goluh na sonaha do pataridahkononta hubani Naibata margitei ba ibereni ope panorang hubanta
·         Mengikut Yesus aima maningon gabe juak-juak ni Naibata na  sir-sir mangidangi.

Ambilan Markus 9: 2-9



Markus 9: 2-9

On doAnak hinaholongan ni uhurhu tangihon Nasiam ma Ia 

I. Pendahuluan
Begitu banyak hal-hal yang tidak dapat dipahami oleh pikiran manusia tentang Yesus Kristus, mulai dari kelahiran-Nya, pelayanan-Nya , penderitaan-Nya, Kematian hingga kepada kebangkitan-Nya. Bahkan akan kedatanganNya yang ke dua kali untuk menghakimi orang yang hidup dan yang mati. Kekuatan dan kemampuan kita hanyalah melalui Iman terhadap semua  atas apa yang sudah diberitakan kepada kita. Iman adalah dasar dari segala sesuatu yang kita harapkan dan bukti dari segala sesuatu yang tidak kita lihat.
II.Penjelasan Nats
Pada saat Yesus dengan ketiga orang muridNya yaitu: Petrus, Yakobus, dan Yohannes naik kesuatu bukit yang tinggi, lalu Yesus berubah rupa di depan mata mereka. Kejadian ini terjadi enam hari setelah Petrus mengaku bahwa Yesus adalah Mesias (Markus 8:29).  Setelah enam hari lamanya  pengakuan dari Petrus bahwa yesus adalah Mesias maka Yesus secara tidak langsung membuktikannya kepada Petrus melalui Yesus berbicara terhadap Elia dan Musa. Dan disana terjadi perubahan pakaian Yesus sangat putih berkilat-kilat (Songon apuy na Marjimbur). Hal ini menunjukkan terhadap Kemuliaan Allah (2 Musa 24:17). Mubahma rupa-Ni ididah sidea,  Hata mubah dalam bahasa Yunani diterjemahkan metamorphoo dan dari kata inilah muncul metamorphosis, yang artinya berubah kepada hal yang lebih indah. Penulis Markus juga menambahkan “marlinang-linag ma pakkeanNi, putih sahalian” (Ay.3) baju putih menggambarkan kekudusan dan lahir baru (jelaskan bagaimana seseorang yang lahir baru tersebut). perubahan yang terjadi pada Yesus menjelaskan bahwa Yesus adalah benar-benar Mesias. Supaya apa yang di katakan Petrus adalah benar. Artinya Yesus tidak hanya membuktikan suatu kebenaran itu melalui perkataan, tatapi Yesus langsung memberikan bukti kepada Petrus.
Penampakan yang dialami oleh murid Yesus tersebut dilengkapi dengan kehadiran dua tokoh besar bani Perjanjian Lama, yaitu Elias dan Musa. Keduanya mempunyai pengalaman masing-masing bertemu dengan Allah. Misalnya: Allah memperlihatkan diriNya kepada Elias ketika berada di Horeb (1 Raja-Raja 19:8-18.) begitu juga dengan Musa ketika berbicara diatas bukit. (2 Musa 24:12-18.) dalam Markus 9: 11-13 Elias disebutkan sebagai perintis kedatangan Mesias. Yesus benar-benar merupakan penggenapan dari semua Hukum Taurat dan perkataan Nabi-nabi.
Dalam ay.5 Petrus menyebut Yesus aima Guru/Rabi. Menyebutkan bahasa Petrus lupa bahasa Yesus juga adalah Mesias. Yang juga terlihat ketika Petrus berencana ingin membangun tiga kemah/sopou. Petrus menyatakan hal tersebut karena memang takjubnya dan indahnya penglihatan tersebut, disamping itu juga dia merasa ketakutan. Zaman sekarang betapa banyaknya orang mengira telah menghormati Yesus dengan memberikan penghargaan khusus kepada hamba-hambaNya, baik itu kepada nabi, rasul, orang suci. Tetapi hal yang dibutuhkan adalah mempersembahkan seluruh hidup kita untuk Tuhan (Rm 12:1)
Dalam suasana ketakutan maka datanglah awan menaungi mereka dan keluarlah suara “Inilah Anak Yang Kukasihi dengarkanlah Dia”, dengan maksud bahwa hanya Dialah yang harus di Sembah, di dengar, dituruti dan diteladani. Atas semua kejadian yang terjadi akhirnya Yesus berpesan kepada mereka agar kiranya jangan menceritakan kepada seorangpun apa yang telah mereka lihat sebelum Anak manusia bangkit dari antara orang mati.
III.Refleksi
ü  Mengenai perubahan yang terjadi dalam rupa dan pakaian Yesus yang putih berkilat-kilat adalah gambaran kekudusan dan lahir baru. Sebagai orang yang percaya sudah semestinya terlihat kepada sesuatu yang lebih baik yaitu iman yang bertumbuh dan juga perbuatan yang bertumbuh yang selalu disiram oleh Firman Allah. Sama halnya seperti perbedaan bunga yang disiram setiap sore dengan bunga yang tidak pernah disiram sama sekali, bagaimana agar kiranya  hidup kita selalu disiram oleh firma Tuhan agar kiranya bertumbuh sehingga terlihat perubahan yang nyata.
ü  Setiap orang yang mengaku bahwa Yesus adalah Mesias Sang juru selamat justru Allah akan membantu kita untuk semakin mengerti dan mengenal Dia. Sama halnya dengan Petrus setelah mengaku bahwa Yesus adalah Mesias, maka Yesus memprlihatkan dan membantunya untuk lebih mengenal Allah itu. Dan juga Allah memperlihatkan suatu kebenenaran itu melalui bukti nyata dan bukan hanya sebuah omongan.
ü  Janganlah kiranya kita terlalu gegabah untuk mengambil suatu keputusan. Sehingga Petrus jatuh kepada penghormatan kepada nabi-nabi. Memuliakan orang-orang suci tidak sama dengan memuliakan Yesus. Sehingga kita mampu membedakan apa yang layak bagi Tuhan dan apa yang layak bagi manusia

Selasa, 30 Oktober 2012

Pakkei menggunakan panorang Efesus 5:15-20

Sibasaon Minggu 19 Agustus 2012
Minggu XI Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.459:1-3
Pangkei manggunahon panorang: Epesus 5:15-20
I. Parlobeini
Panorang on sihol mambahas tentang ‘waktu’ pakon hasunsahon. Sonaha do Bibelta mambahas pasal waktu pakon hasunsahon. Mengapa dunia tidak semakin baik, padahal semua orang berharap agar dunia ini makin hari makin baik? Selaku manusia maningon do hita memiliki perspektif waktu ase ulang terperangkap bani goluh on janah das homa mengalami kekecewaan na berlarut-larut, padahal adong do panorang hita mandompakkon kesempatan sonang tapi justru kedukaan do na ijalo hita. Halani aima ase Paulus marhitei sibasaon on sangat serius mangarahkon kuria na i Efesus sona do parlahou na patut na mamakeihon waktu na adong.
II. Hatorangan teks
• Ayat 15-17: ulang ma songon halak na so maruhur…ai ari hasunsahan do nuan…ulang ma maoto nasiam… boi ma ibandingkon hita hubani 1 Musa 6:5: Dob iidah Naibata Jahowa, na lambin roh banggalni hajahaton pakon pingkiran ni uhurni tongtong, sonai homa Pangukabon 9:20-21 yang menggambarkan manusia semakin hari semakin jahat, bukan semakin baik. Maka, ada fakta bahwa sejak kejatuhan manusia ke dalam dosa (dari Kejadian 3), maka kualitas hidup manusia terus menurun, bukan semakin meningkat. Kualitas hidup manusia semakin memburuk, bukannya semakin membaik. Dari waktu ke waktu manusia digulung di dalam seluruh kehidupan, sehingga kita terus melihat bagaimana dosa bertumbuh dan berkembang. Tapi dengan tegas Paulus mangkatahon ase halak na porsaya mampargunahon panorang ai ibagas hapentaran, artini maningon ibotoh, iarusi hita do na gabe harosuhni Naibata, lang adong alasan bani halak na porsaya gabe talu hita halani kuasa hagolapan na i dunia on anjaha lang adong alasan halani situasi lang mandalankon harosuh ni Tuhan.
• Ayat 18-20: Bani ayat on taridah do larangan Paulus hubani kuria Epesus sonai homa hubanta halak na porsaya, aima ulang mabuk (mungkin halani anggur), tapi maningon marsahap marhitei doding psalm sonai homa doding pujian ampa doding partonduyon. Mase? Tontu anggo domma mabuk pasti marsahap pe lang dear, janah na pasti mabuk aima salah sada bentuk na pasaudkon hisap-hisap ni daging janah on sangat bertentangan hubani harosuhni Tuhan. Tapi goluhni halak na porsaya maningon pataridahkon sikap na sir-sir mandodingkon dear layak ni Naibata marhitei uhur na bulus, janah tongtong mangkatahon tarima kasih hubani Bapa in.
III. Hahonaan
1. Bani Tonggo Ham Bapa nami, ihatahon do …Paluah Ham ma hanami humbani pangagou… jauhkanlah kami daripada yang jahat...” Sasintongni tonggonta on merupahon semangat na laho memasuki hidup yang memang makin jahat, supaya kita jangan jatuh. Halani ai Tonggo Ham Bapa nami lag boi ilepaskon humbani realita hidup jaman akhir menuju akhir jaman yang memang semakin jahat. Jadi, hari-hari kita makin sulit? Ya. Jaman makin berat? Ya. Tetapi itu tidak sama dengan hidup kita makin berat. Tidak sama dengan hidup kita makin bahaya. Kejahatan memang semakin meninggi, namun iman yang kuat, iman yang kokoh akan mengalahkannya. Artinya kita akan mampu bertahan sekalipun jumlah orang jahat bertambah. Orang percaya mampu hidup di dalam iman percayanya kepada Tuhan.
2. Dalam pertumbuhan perkembangan manusia Alkitab mengatakan bahwa manusia itu kecenderungannya selalu berbuat dosa. Padahal jumlah manusia waktu itu belum banyak. Teknologi belum maju. Maka dosa tidak ada kaitannya dengan teknologi. Dosa adalah dosa. Teknologi hanyalah merupakan sebuah wadah, fasilitas untuk berbuat dosa, oleh orang yang ingin berbuat dosa. Jadi, bukan teknologinya yang salah. Pada dirinya, dosa itu yang merusak manusia. Karena itu teknologi di tangan orang Kristen mestinya aman. Tetapi teknologi di tangan orang jahat itu bisa menjadi mesin perang yang mengerikan. Dosa makin menjadi-jadi, dosa sudah membuat orang terus cenderung berbuat jahat. Itu sebab betapa tidak bisa dibayangkan jikalau hidup kita tanpa Tuhan, tanpa iman sungguh-sungguh kepada Tuhan. Orang yang berhikmat adalah orang yang hidup bergaul dengan Allah dan sekaligus yang menjadi kesukaannya adalah puji-pujian kepada Sang penciptanya (ay 20).
Ambilan Minggu 19 Agustus 2012
Minggu XI Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.472:1-2
Parayak hita ma pengajaran hapentaran ai:Podah 9:1-6
I. Parlobeini
Raja Salomo terkenal do sebagai insan na gok hapentaran, hikmat. Janah bani buku Podah bahat do berbicara pasal hapentaran, tapi prinsip-prinsip hapentaran na ipatangkas raja Salomo sedo apala hapentaran na sifatni iraih marhitei pendidikan formal, tapi marpardomuan hubani hapentaran spiritualis aima hapentaran na mangantarhon halak dohor secara permanent hubani Tuhan Naibata. Perikopta on berisi pengajaran hapentaran hubani bangsa Israel, secara khusus bagi kaum muda. Pengajaran on berasal humbani zaman sesudah pembuangan, janah sesuai hubani kebutuhan bani panorang ai, pengajaran hapentaran bermakna teologis etis. Bangsa ai, khususni aima kaum muda pasti menghadapi gangguan penurunan moral na boi menghancurhon pargoluhan. Gangguan atap pe godaan ai igambarhon do songon perempuan pelacur/bebal serta cerewet. Halani ai sinjatani kaum muda aima pengajaran hapentaran na ikemas songon ambilan pakon intruksi na menuntun, mendidik dan menyerukan, mengundang serta mendorong masyarakat untuk menerimanya.
II. Hatorangan Teks
• Ayat 1-3: Jika kita membaca Amsal 9:1-6: “Ia hapentaran ai domma ipajongjong rumahni, ipasuk do basikahni na pitu ai…, boi do menampilhon gambaran seorang arsitek, ahli bangunan, atau orang yang baru saja selesai membuat sebuah rumah. Terbayang orang yang sigap mengawasi jalannya pembangunan, tidak mudah diakali, orang yang dapat menilai keadaan dan pintar bergaul sehingga urusannya beres. Tapi gambaran nongkan boi do berubah anggo iidah hita teks aslini/Ibrani. Naparlobei na tampil bani Podah on aima naboru lang dalahi, namargoran Hikmat, Ibraninya hokma, artinya “kebijaksanaan”. Sedangkan bani bahasa Yunani aima Sophia yang kemudian dijelaskan sebagai mendapat “didikan”, yakni “pengajaran” dan diterangkan lebih jauh sebagai “mengerti kata-kata yang ada maknanya. Semua calon imam yang belajar di seminari diajar untuk menyukai dan menyenangi Sophia. Bahkan yang sudah berumur pun mesti juga begitu. Jadi mengenal Sophie sama dengan pandai-pandai menangkap makna dalam isyarat-isyarat bahasa. Bukan isyarat lambaian tangan atau kerdipan mata, atau bahasa tubuh lain yang lazim dipakai. Sang Pengamsal kiranya mengajak orang pandai-pandai membedakan wacana yang ada isinya dari kata-kata kosong. Jadi menurut Amsal, jangan buang waktu mendalami omongan yang tak memberi apa-apa. Dengan kata lain, Hikmat atau kebijaksanaan tidak lain adalah kemampuan untuk melihat, memilih dan melakukan apa yang lebih baik; kemampuan untuk membuat prioritas yang tepat. Halani ai halak na marhapentaran do na memiliki kekuatan naluar biasa , halani ia boi mangidah, mamilih pakon mangkorjahon na madear bani goluhni. Hapentaran sangat iporluhon halani berperan mutlak na laho membangun goluh. Naparlobei, hapentaran ai ipausih do bani napajongjongkon sada rumah namamorluhon pamikiron ampa parkiraan na tangkas sonai homa songon na pasir-sirhon hidangan bani sada pesta. Rumah na imaksud aima rumah kediaman keluarga, na berfungsi sebagai ianan pendidikan anggota keluarga maupun halak na legan (Pod.14:1; 24:3; 1 Mus 7:1;36:6; Mi.2:7). Dengan pengajaran hikmat di dalam rumah itu diciptakan hidup yang dibangun, diberkati dan hidup yang menyenangkan. Napaduahon, hapentaran aima songon na pasir-sirhon hidangan pesta, aima marhitei makanan pakon inuman. Penjamuan itu demi kesehatan dan tenaga yang sangat dibutuhkan menopang kelancaran hidup.
• Ayat 4-6: Jamuan mangan indahan pakon inuman anggur lang berarti mangan pakon minum secara sungguhan, tapi artini aima makanan rohani yakni pengajaran moral dari hikmat yang adalah kehidupan. Jamuan on itujuhon hubani halak na so marpambotoh, orang muda yang belum memperoleh pendidikan yang cukup agar mereka memperoleh pengetahuan, kepandaian dan kecerdasan, khususnya secara moral dan kerohanian. Sementara orang yang tak berakal budi adalah orang yang tidak baik karakter moralnya. Mereka dijamu agar belajar hikmat sehingga menjadi orang yang baik karakter moralnya. Akhirnya ambilan kita ini mengajak untuk peduli dan taat pada pengajaran hikmat karena itulah kelimpahan hidup jasmani dan rohani.
III. Hahonaan
1. Pengajaran hapentaran aima pengajaran hataNi Naibata na gabe bahan mutlak na iporluhon ase mambangun karakter moral na benar, baik dan tepat bani haganup jolma. Halani ai halak na marhapentaran aima halak na lang berkelakuan buruk dan jahat.
2. Pengajaran hapentaran na berlandaskan hatani Naibata mambuahkon goluh na berkelimpahan secara rohani pakon jasmani, halani ia do na pajongjongkon goluhni sandiri ibagas damai sejahtera.
3. Jahowa do sibere hapentaran, humbani pamanganNi do roh habotohon pakon hauhuron.

Minggu, 28 Oktober 2012

ambilan untuk Psalmen 34:15-22

Ambilan Minggu 26 Agustus 2012
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.145:1-3
Halak papintor aima halak na mangkabiari Jahowa
Psalmen 34:15-22
I. Parlobeini
Kitab Psalmen bani judul Ibranini aima tehilim na berarti puji-pujian. Psalm on berisikan doa sonai homa puji-pujian na berasal humbani ungkapan perasaan manusia na sangat mendalam secara khusus hubani Tuhan Naibata. Psalmen 34 on muncul humbani kesadaranni si Daud bahasa pangurupion na botul pitah humbani Tuhan do, sanggah na melarihon diri humbani kejaranni Raja Saul na sihol mambunuh si Daud pakon na marpura-pura gila ma ia i lobeini Abimelek sehingga i usir ma ia (1 Sam.18-27). Sebagai sahalak buronon, lalap do ia mandompakkon hasosakan, penindasan sonai homa masa-masa sulit terjepit. Halani aima ase ibahenni do cara ipapodou-podouni dirini ase boi berhasil ia, tapi bani sada sisi muncul do kesadaranni Daud bahasa pitah Tuhan Jahowa do na boi mangurupi, janah setiap kali Daud roh mandilo goranni Naibata itangihon Jahowa do ia anjaha ipaluah do ia humbani hasosakanni (ay.7). Penjagaanni Naibata igambarhon do songon malekatni Tuhan na mengelilingisi (ay.8). Psalmen on merupahon ajakan hubani para pembacani sanggah na marsitaronon hita dear ma ase totap ma hita setia janah mangarap bani pertolonganni Naibata, mangkabiari Naibata halani pasti ipaluah do hita humbani hasosakanta in.
II. Hatorangan Teks
Ayat 15-19: Bani hatorangan ayat 1 taridah do kepanikanni Daud pasal keselamatan nyawani na mengandalhon akal pikiranni sonai homa kekuatananni sandiri na berpura-pura gila ia ilobeini Abimelek ase ilindungi ma ia. Tapi memang bani hatorangan teks ta on taridah do homa kesadaranni Daud na biar mangidah jolma marimbang Tuhan Naibata berubah menjadi biar mangidah Tuhan Naibata. Takut akan Tuhan aima dasar/basic hubungan antara Tuhan pakon manusia. Dohor do Jahowa bani halak paruhur na marosak. Dompak halak parpintor do mata ni Jahowa, anjaha pinggolni dompak dilo-diloni sidea, anjaha ilawan bohi ni Jahowa do sihorjahon na jahat. Marhitei ayat on taridah do bahasa halak parpintor aima halak na mangindahi Jahowa, na mandilo goranni Jahowa, na mangarapkon pertolonganni Jahowa na mengutamahon pertolonganni Jahowa marimbang kekuatanni sandiri. Ijon ma hasaksianni si Daud na menyadari bahwa apapun usaha na ibahenni secara manusia pada akhirni sia-sia do, tapi pitah pertolonganni Naibata do na boi paluahkon ia. Kecerdikan manusia tidak menyelamatkan Daud (misalnya pura-pura gila, karena pada akhirnya ia diusir), ia dilepaskan oleh kasih anugerah Tuhan sebagai respon terhadap permohonan Daud yang dengan rendah hati berharap untuk dibebaskan. Daud diselamatkan bukan karena kepintarannya tetapi karena belas kasihan Tuhan untuk menjawab teriakan Daud.
Ayat 20-22: Marhitei ayat on ipatugah do bahasa halak na mangkabiari Naibata, halak parpintor pe tong do marsitaronon age partonduyon sonai pardagingon, tapi totap do adong jaminan na humbani Jahowa aima ipaluah Jahowa do ia humbani ganupan ai. Orang yang takut pada Tuhan bukan hanya dijamin dengan perlindungan pada waktu kemalangan namun juga dijaga dari hukuman dan murka ilahi. Tapi hamateian do bani halak na mangkorjahon hajahaton. Ijon pe taridah sonaha do hapintoranni Jahowa hubani halak parjahat aima bahwa seng paturutonni parjahat ai mandomdomi halak parpintor halani ai Jahowa sihol manguhum siparjahat. Jadi sasintongni keliru do anggapanni manusia na mangkatahon bahwa Tuhan lebih berpihak hubani si parjahat daripada halak papintor. Keyakinan na sonai ai muncul halani mungkin adong halak na tongon-tongon manggoluh sebagai halak papintor tapi goluhni justru mandompakkon hamaholon, sedangkan siparjahat justru goluhni baik-baik saja. Itambah use keyakinan bahwa goluhni halak papintor pasti bebas humbani pergumulan. Halani ai ma lang otik ijumpahi hita bani dunia on orang benar berubah menjadi orang jahat karena merasa justru dengan menjadi orang jahat ia akan terhindar dari masalah-masalah hidup. Tapi bani ayat 20 tangkas do taridah secara khusus marhitei hasaksianni si Daud bahasa halak papintor pe mandompakkon buei sitaronon, tapi Tuhan Jahowa do na gabe Sipaluah bani goluhni.
III. Hahonaan
1. Mungkin sekarang kita sedang mengalami ancaman kehidupan, baik berupa pergumulan, masalah dan lainnya, yang menyebabkan kita berpura-pura gila di hadapan Tuhan. Namun satu hal yang menarik dari firman Tuhan ini kita diingatkan agar jangan memakai kecerdikan kita sebagai manusia untuk mengatasi pergumulan itu, misalnya mengambil jalan pintas yang dianggap pantas, tetapi marilah kita berteriak minta tolong kepadaNya, berserulah kepadaNya karena ternyata mata Tuhan tertuju kepada kita dan Ia mendengar seruan kita.
2. Takut akan Tuhan adalah kunci keselamatan yang sesungguhnya, oleh sebab itu jauhilah yang jahat dan lakukanlah yang baik, carilah perdamaian dan berusahalah mendapatkannya.
Sibasaon Minggu 26 Agustus
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.114:1-3
Melatih diri mamakeihon sinjata partonduyon: Epesus 6:10-20
I. Parlobeini
Perikop on mungkin gati do itangar hita janah pasti domma ibotoh hita aha do na isobut sinjata partonduyon in. Lantas na gabe sukkun-sukkun hubanta, seberapa pentingkah perlengkapan sinjata partonduyon in? Aha do perbedaanni ipakei anggo lang ipakei? Apakah sinjata ai cukup kuat do mangalahkon hisap-hisap ni daging? Apakah maningon haganupan sinjata ai ipergunahon, boi do pitah 2 sinjata tumang? Janah sukkun-sukkun na terakhir aha do keuntunganni sinjata partonduyon in hubani halak Kristen? Apostel Paulus patorangkon sonaha porluni sinjata partonduyon on janah semoga pemahamanta boi iperbaharui ase semakin aktif hita mamakeihon sinjata partonduyon in na domma ipasir-sir hubanta.
II. Hatorangan Teks
Ayat 10-13: Bani ayat 10 Paulus paingatkon hita ase lambin margogoh hita ibagas Tuhan janah adong do 2 sikap halak Kristen na igambarhon Paulus. Ayat 11 menggambarhon tindakan pasif aima bertahan janah ayat 12 menggambarhon tindakan na aktif aima manlawan/mengadakan perlawanan. Agepe sonai na paling menarik Paulus paingatkon/mambere pesan ase totap manjalo/mamakei seluruh perlengkapan sinjata na humbani Naibata. Aha do artini ai? Artini aima bani perjuanganta na mandompakkon akal-akalni si bolis, aspek bertahan pakon manlawan/menyerang merupakan satu kesatuan do. Lang mungkin boi monang hita anggo pitah bertahan, sonai homa lang mungkin monang hita anggo mintor menyerang tanpa marpikir sonaha di mambahen pertahanan. Hal on boi do ibandingkon hita bani pertandingan-pertandingan olahraga, misalni sepak bola sonai homa bani peperangan. Jadi kedua aspek on sangat penting. Bani na manggunahon sinjata partonduyon on secara benar tontu lang mudah. Seorang prajurit pe maningon ilatih do ase terbiasa ia manggunahon podang, perisai pnl, janah adong do sipangarahni, pelatihni. Sonai homa sinjata partonduyon in, anggo boi do hita mampargunahon haganup sinjata ai lang berarti hebat hita, tapi songon na bani ayat 10 do, artina tontu kemampuanta aima adong bani Tuhan Naibata lang halani hagogohonta.
Marhitei teks on, maka adong 7 sinjata partonduyon in, aima:1.margondit hasintongan: secara umum ikat pinggang berfungsi menjaga pakaian agar tetap pada posisinya, bayangkan saja kalau baju perang tidak ada ikat pinggangnya, bisa-bisa akan memalukan prajurit yang hendak berperang, penampilannya pun menjadi kacau. Demikian pula dengan kehidupan orang Kristen yang harus mempertahankan kebenaran. Orang akan melihat perbedaan hidup kita di dunia ini dan orang lain akan melihat Kristus melalui hidup kita. Ikat pinggang tentu memberikan rasa nyaman dan pede, jadi seharusnya ketika kita melakukan kebenaran justru kita merasa nyaman, walaupun dunia ini menanggap ketidakbenaran adalah hal yang lumrah.2. baju bosi hapintoran. Manfaat baju bosi aima melindungi dirita humbani sinjata lawan. Artini ganup halak na mamakei baju bosi hapintoran maningon do pataridahkon integritasni selaku halak Kristen na manggoluh ibagas tindakan na adil.3. Nahei marsipatu ringgas ni uhur laho mangambilankon ambilan na madear. Sipatu gunani aima manjaga nahei humbani kemungkinan terluka na mambahen hita lang boi manoruskon pardalananta. Marsipatu berarti do homa tanda kesiapanta na laho menempuh pardalanan. Artini adong kesediaanta na laho mangambilankon ambilan na madear in. Sipatu adong do jejakni, sonai homa halak Kristen maningon boi do pataridahkon ‘jejak Kristus’ ketika kita ‘lewat’ entah itu di jalan mana pun. 4. gantar haporsayaon. Gantar berfungsi melindungi diri dari serangan musuh. Gantar aima iman/haporsayaon. Misalni, ongga do ialami hita masa-masa jatuh hubani hisap-hisapni daging, janah sering do hita merasa lang layak na laho roh hubani Tuhan, bani kondisi na sonai ai si bolis bisa saja mengintimidasi hita untuk tidak mau datang kepada Tuhan atau bahkan makin menjauh dari Tuhan, oleh karena itu milikilah perisai iman bahwa Tuhan akan tetap mengampuni kita dan yang pasti juga iman kita disertai dengan komitmen untuk kembali berjalan di jalan Tuhan. 5.Bosi tangkuluk haluahon. Fungsi tangkuluk aima melindungi bagian na paling vital aima ulu, ulu aima bagian na mengontrol anggota tubuh na legan. Halani ai, anggo lape ipakei hita bosi tangkuluk ai, maka hita pe lang mungkin mangontrol dengan baik perilaku tubuhta sonai homa keinginanta, halani dousa pakon sibolis totap do mengawas-awasi hita. Janah bosi tangkuluk aima keselamatan na humbani Tuhan Jesus Kristus. 6. Podang ni Tonduy, aima hatani Naibata na sangat berharga untuk bertahan dan menyerang seperti pedang. Bandingkan Tuhan Jesus na menjawab tipu muslihat si bolis na sanggah i parlajouan, Tuhan Jesus manggunahon hatani Naibata. 7. martonggo marhitei elek-elek, artina aima totap martonggo.
III. Hahonaan
Bibelta domma patorangkon sinjata partonduyon na komplit hubanta ase boi bertahan dan manlawan serangan si bolis in. Porsaya do hita, janah iakui hita do bahwasanni haganupan sinjata in domma adong bani dirinta, tapi na gabe sukkun-sukkun ni apakah domma ilatih hita dirinta na laho mamakeihon haganup sinjata in? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai sipatu? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai podang ni tonduy? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk martonggo marhitei elek-elek? Selamat berlatih!

ambilan Jesaya 35:4-7

Ambilan Minggu 09 September 2012
Minggu: XIV Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.352:1-3
Ia sandiri do na roh laho paluahkon hita; Jesaya 35:4-7a
I. Parlobeini
Jesaya 35:4-7a on ipukah humbani sada intruksi singkat ase ulang mabiar bangsa ni Naibata ai. Boi ma ihatahon bani ambilan on Jesaya mambaritahon barita malas ni uhur. Memang bangsa ai domma mambahen kesalahan atap pe dousa ase mambahen sidea hona uhumni Naibata, tapi aha na ialami ni bangsa ai selama iserang Kerajaan Asyur memang domma mammbahen ugah na bagas bani diri ni sidea, na lang tartambari sidea sandiri be. Akibat ni aima mengalami penindasan, penganiayaan sipata gayuran ampa buei tekanan secara politik, fisik sonai age parsaoran ni sidea pakon Naibata. Tontu kenangan on semakin membekas anjaha sulit ilupahon age tokkin. Halak na sonon sungguh-sungguh mamorluhon apoh-apoh ase bangkit pangarapan ni sidea. Bona ni pangarapan ni sidea aima Naibata sandiri na domma mangkatahon sihol roh anjaha paluahkon sidea, artini akan ada pemulihan humbani Naibata dompak bangsa na mangagan dirini lang bernilai be. Intruksi na iberehkon si Jesaya menekankon pasal pembalikan besar na terjadi bani parrohni Naibata sihol terjadi ma perubahan bukaon ma ijai mata na ni halak namapitung, ungkabon pinggol ni halak na nengel, marsurak-surak dilah ni halak na longah, pultak do bah i halimisan, gabe tao do horsik na marohop-ohop anjaha martubuhan bah i tanoh na horah.
II. Hatorangan Teks
Ayat 4: Sukacita yang besar akan dinyatakan bagi umat Tuhan, dan sukacita itu akan melebihi masa keemasan raja-raja sebelumnya di Israel, termasuk pada masa raja Hizkia di Yehuda. Seiring dengan ancaman dan hukuman Allah yang memang bukan sekedar omong kosong itu ternyata Allah juga adalah Allah yang pengasih dan setia. Ternyata Allah yang menghukum itu adalah Allah sumber hidup yang menerbitkan dan mengembalikan segala sesuatu menjadi baru dan indah. Inilah yang menjadi pengharapan umat. Dahulu pengharapan mereka sempat layu dan kering, tapi kini digantikan dengan suatu janji yang menyatakan bahwa Allah berpihak pada mereka. Kengerian akan diganti kesukaan, kebinasaan akan ditaklukkan dengan kehidupan yang baru: tenger ma uhurnasiam, ulang mabiar… Ada kesembuhan, pemulihan hubungan, perubahan alam, kedamaian, pembaruan kondisi hidup. Ini bukan dibatasi oleh lingkup jasmani saja akan tetapi berdimensi kekal yang menembus batas-batas manusia. Inilah sukacita yang luar biasa. Bahkan kalimaat Ia sandiri do na roh… menyatakan bahwa Allah yang berinisiatif, Allah yang memulai, Allah yang tidak tega atas keberadaan umatNya yang hidup dalam berbagai penderitaan. Allah berinisiatif untk mencari dan menemukan kembali umatNya.
Ayat 5-7a: Sonaha do pemuliahan na ibahen Naibata? Naparlobei aima mambuka mata na pitung ampa mangungkap pinggol na nengel. Mata na pitung aima keangkuhan, kepentingan sandiri na gabe lang boi mananda dirini sandiri, lang mananda sejarahni anjaha mananda dompak ja do tujuan ni Naibata ibagas dirini sidea. Pinggol na nengel aima akibat sorani dunia on, sora ni daging age sorani dirini sidea na sihol berdiri sandiri tanpa Naibata. Haganupan ai iubah ma gabe pinggol/mata na aktif manangar anjaha na taat bani Hatani Naibata, bani dilo-diloni Jahowa. Napaduahon, halak na repat marlumpat-lumpat songon ursa najaha marsurak dilah ni na longah, artini aima pemulihan terhadap uhurni sidea do na ikuathon sehingga margogoh sidea na mangirikkon Tuhan Naibata sehingga boi ma sidea mambahen pemulihan hubani lingkungan atappe persoalanni secara pribadi. Napatoluhon aima menyangkut alam, artini alam menjadi sumber kehidupan dan kesegaran.
III. Hahonaan
1. Ada satu kalimat motivasi: Janganlah mati sebelum meninggal, artinya kalimat ini memotivasi kita agar kita tidak putus asa ketika berbagai penderitaan menghalangi langkah kita. Kita harus tetap mempercayai keberpihakan Allah bagi kita, sebab Dia sudah menunjukkannya melalui Yesus Kristus. Tuhan tidak pernah meninggalkan kita sendiri sebab Dia mengerti dan peduli akan keadaan kita. Kita harus percaya dan memiliki pengharapan bahwa Yesus pasti datang untuk menyelamatkan kita.
2. Tuhan yang berinisiatif untuk datang menyelamatkan kita. Hati kita yang diteguhkanNya. Jadi jika hati kita dan Tuhan sudah bertemu maka disanalah akan ada perubahan yang luar biasa, demikian pula sukacita besar. Oleh karena itu siapkanlah hati kita karena Allah sudah datang untuk menyelamatkan kita.
Sibasaon Minggu 09 September 202
Minggu: XIV Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.402:1-2
Sai pujionku do Jahowa sadokah ahu manggoluh
Psalmen 146:1-10
I. Parlobeini
Psalm 146 aima psalm na parlobei humbani kumpulan psalm Haleluya (146-150), isobut sebagai psalm Haleluya halani psalm on ipungkah anjaha itutup marhitei hata ‘Haleluya’.
II. Hatorangan Teks
Ayat 1-2: Psalm on ipungkah marhitei sada seruan hubani diri si pemazmur/pribadini ase mamuji Jahowa, anjaha seruan singkat on isambung pernyataan maksud mamuji Naibata marhitei doding pakon musik sadokah ia manggoluh. Seruan ase mamuji Jahowa aima secara khusus sasaranni hubani dirini sandiri, tonduyni. Tonduy aima pusat kehidupanni manusia, halani ai anggo tonduy pe domma iarahkon ase mamuji Jahowa maka pasti seluruh kegiatanni manusia ai pe tontu berimbas hubani na mamuji Jahowa, entah itu ketika dia bekerja, berjalan dll. Satu hal yang perlu diingat bahwa sejak dari semula Tuhan menciptakan manusia untuk bersekutu denganNya juga untuk memuji dan meninggikan kebesaranNya. Namun dalam prakteknya kita jarang sekali atau tidak selalu membalas kebaikan dan kasih Tuhan itu meski hanya melalui pujian. Akan tetapi memuji Allah adalah suatu seruan yang sangat berharga, karena memuji Allah hanya dapat kita lakukan ketika manusia itu masih ada. Artinya hidup adalah satu-satunya kesempatan manusia untuk memuji Allah, kalau sudah mati maka manusia tidak akan bisa menikmati lagi kebesaran dan kuasa Allah.
Ayat 3-4: Masyarakat dimana pemazmur hidup pada masa itu terdapat kecenderungan yang umum untuk mengandalkan para bangsawan. Ini tidak mengherankan karena pada saat itu para bangsawan adalah pihak yang memiliki kekuasaan, harta, kepandaian atau bahkan pasukan dan senjata. Akan tetapi di tengah arus kecenderungan yang demikian pemazmur justru mengingatkan mereka akan keterbatasan para bangsawan. Kendati hebat, mereka bukanlah tempat yang tepat untuk diandalkan. Mereka punya nyawa yang terbatas dan kapan saja bisa melayang dan kembali ke tanah. Manusia adalah lemah, fana dan debu, serta segala kemegahannya akan lenyap melayang bersama dengan kematiannya.
Ayat 5-10: Kalaulah sudah dikatakan bahwa manusia adalah pribadi yang lemah, fana dan debu, maka tentunya dia memerlukan pertolongan. Tempat terbaik untuk mencari pertolongan adalah Tuhan, Allah Sang Pencipta. Terhadap orang-orang yang membutuhkan pertolongan, Tuhan melakukan berbagai tindakan nyata. Ada 9 tindakan Allah yang disebutkan dalam ayat 7-9, dan kesembilan tindakan nyata Allah tersebut masih diperlukan oleh kita sampai sekarang ini. dan tentu saja Tuhan masih sanggup mengerjakan semua itu. Tindakan Tuhan itu adalah mamintori halak na niodoh-odoh, mambere sipanganon bani halak na lohean, paluahkon halak na tartutup, mangungkab mata ni na mapitung, pajongjongkon halak na pinatunduk, mangkaholongi halak parpintor, manramotkon halak panginsolat, mansarihon halak na tading maetek pakon na mabalu, janah mambengkokhon dalan ni halak parjahat. Haganupan ai berarti bahwa Tuhan Naibata aima kekuatan ni haganup manusia ase boi hita manggoluh semakin tegak, jadi lang mangarap kekuatanni jolma. Oleh karena itu jika ada orang yang mengaku percaya akan tetapi hidupnya belum bisa berdiri tegak, belum bebas, matanya belum terbuka, masih terkurung, berarti omong kosong jika ia beriman kepada Tuhan. Dan sebaliknya kalau kita sudah tegak, sudah bebas maka kita juga harus bersedia membebaskan orang lain, disitulah iman kita harus kita buktikan bahwa Tuhan adalah satu-satunya penolong.
III. Hahonaan
1. Jika kasih dan kuasa Tuhan bagi umatNya sedemikian nyata, hal apakah yang seharusnya kita lakukan sebagai orang-orang yang telah mengerti dan mengalaminya? Firman Tuhan melalui pemazmur mengajak kita untuk melakukan 2 hal yang sederhana, yakni senantiasa memuji Allah dan menjadikan Dia Raja dalam hidup kita selama-lamanya.
2. Sada pe lang patut ibahen hita gabe tempat hatengeran ni uhur, tapi haganup do hita maningon martenger ni uhur hubani Jahowa.

ambilan psalmen 19:7-14

Psalmen 19:7-14
Parlobeini
Psalmen 19 on masuk hubagas kelompok ‘madah’ na berarti psalm na mengagungkan Tuhan, Naibata Israel halani habanggalanNi sonai homa hamuliaonni bani haganup panompaonni. Boi ma ai taridah bani ayat 1-7, anjaha na menarik ijon aima sipemuji/pengagung Tuhan lang manusia melainkan alam semesta. Langit, hajang-kajang sonai homa ari pakon borngin secara keteraturanni patugahkon hamuliaon ni Naibata. Mata ni ari na begitu dahsyat menyinari bumi on pe tunduk hubani ketetapan/ pengaturan Si Panompani. Boi do hita belajar bahwasanni boi do hita mananda Tuhan Naibatanta marhitei alam semesta on. Akan tetapi bani ayat selanjutni, parpsalmen mamuji Tuhan Naibata halani titahni Naibata anjaha ipuji do ai berulangkali halani kesempurnaanni, janah betapa kuatnya dan segarnya halak na memelihara titahni Naibata ai.
Hatorangan Teks
§Ayat 7: Marhitei ayat on taridah do bahwasanni alam semesta on mengungkapkon kemahakuasaanni Tuhan Naibata. Adakah manusia yang bisa mengatur matahari terbit dan terbenam? Adakah manusia yang bisa menciptakan lembah dan gunung, sungai dan laut, bunga-bunga yang indah? Nas on mengajari hita ase lebih menghargai alam ciptaan Naibata aima berupa tanggungjawab melestarihon ampa menjaga tinompani in. biarkan alam ini terus menerus mengungkapkan dan menceritakan kebesaran, keagungan dan kemuliaan Penciptanya.
§Ayat 8-11: Dobhonsi mamuji perbuatanni Tuhan Naibata, maka bagian selanjutni na ibahen parpsalmen aima mengagungkan titahni Naibata. Tangkas tumang isobut bani teks ambilan on bahasa Gokan dear do titah ni Jahowa, sempurna berarti tidak ada lagi celah untuk menemukan kesalahan dan ini akan memberikan kesegaran jiwa. Titah Tuhan itu tepat dan perintah Tuhan itu murni, jadi adong 2 istilah ijon aima titah pakon parentah, tapi dos do ai menunjuk kata hata ni Tuhan aima na berisi pasal parentah, podah atap pe ajaran. Parpsalmen patugahkon bahasa haganupan hata na luar humbani jahowa aima hata na pansing, na bonar atap na sintong. Halani ai selaku umatni Naibata maningon positif ma pangidahta pasal titah ai. Songon 1 Joh.5:3b patugahkon lang borat titahni Jahowa in. Lang ipungkiri hita buei peristiwa bani pargoluhanta na mambahen hita patah semangat, magou pangarapan, kecewa ampa letih. Darimanakah kita mendapatkan kegairahan hidup kembali? Parpsalmen mangkatahon/ menyaksihon bagi halak na mangkagoluhkon titahni Jahowa maka Tuhan Naibata mamberehkon kekuatan na baru, kesegaran dan kekuatan baru yang membuat kita semangat lagi, bahkan bukan hanya memulihkan semangat yang patah tetapi juga memberikan hikmat bagi kita. Artinya Taurat Tuhan membuat kita bijak dalam memutuskan, menilai, menimbang dan melakukan sesuatu. Ibagas kehidupan sehari-hari bahat do hukum atappe peraturan na biasani selalu dijelaskan sebagai sesuatu na membawa kebaikan bani goluhta on. Kenyataanni, lang haganup hukum ai ibahen ase sada kebaikan bersama melainkan untuk kepentingan kelompok tertentu. Tapi ini sangat marbeda humbani Titahni Jahowa na sintong ai. Halani sifatna na sintong maka hita pe boi do mengandalkan titah ni Tuhan sebagai penuntun goluhta setiap hari.
§Ayat 12-14: Daud patugahkon bahwasanni dapotan upah na banggal do halak na mangkorjahon titah ni Jahowa in. Upah na banggal/upah yang besar bisa juga diartikan kehidupan yang kekal. Ya, halak na mangkorjahon titah ni Jahowa akan mendapat hidup yang kekal.
Hahonaan
Manaksihon habanggalon pakon pambahenan ni Naibata seng pitah marhitei aha na dob masa bani goluhta tapi boi do homa marhitei na mangkawah hita dompak tinompa ni Naibata.
Hatani Jahowa; Titah ni Jahowa aima pondasi na kuat bani goluhta
Manusia selalu mencari kesenangan, kebahagiaan dan kepuasan jiwa. Tak sedikit ada yang berpikiran bahwa kesenangan dan kepuasan tersebut bisa didapatkan melalui uang, kekayaan, jabatan tinggi, kecantikan fisik dll. Akan tetapi nats ini mengajarkan bahwa hanya firman Tuhan yang bisa memberikan kesenangan dan kepuasan jiwa kepada kita/manusia. Setiap orang yang hatinya terbuka akan firman Tuhan akan merasakan keagungan dan kemuliaan Tuhan. Kerinduan akan firman Tuhan ini harus menjadi gaya hidup orang yang telah ditebus, harus menjadi satu kebutuhan hidup para saksi Kristus.

ambilan amos 5:6-7

Bahan ambilan untuk amos 5:6-7,10-15

Amos 5:6-7, 10-15
Pindahi ma Na iharosuhkon Naibata
I. Pengantar
kuria nahinaholongan Naibata. Aha do sasintongni na ipindahi hita idunia on, pagi, siang bahkan malam buei do jolma na marhorja. Tidak kenal lelah panas bahkan cuaca yang tak mendukung. Semua tergantung motivasi kita untuk bekerja. Ase ulang songon dodingni Sekolah Minggu manobuthon : Apa yang dicari orang? Uang! Apa yang dicari orang? Uang! Apa yang dicari orang pagi, petang, siang, malam? Uang! Uang! Uang! Bukan Tuhan Yesus! Tontu ongga do gatni  itangar hita doding ai? Artini buei do na ihorjahon jolma seng be aho pasangapkon Tuhan tapi pitah laho pasangapkon dirini sandiri mando. Anggo soani ahado selama on na ipindahi hita bani goluh on?
II. Hatoranganni
 Amos aima sada halak nabiasa-biasa saja ibagas pargoluhanni, na marhorja sebagai peternak pakon memelihara pohon-pohon korma. Lang dong ia mendapat bimbingan humbani nabi-nabi janah lang ongga ia sikolah nabi. Tapi Naibata berkenan bani goluhni Amos, janah ipilih Naibata ma ia laho magidangi-Si. Hun jon boi do iidah hita bahasa Tuhan Naibata lang mangidah sonaha do latar belakang kehidupani Amos, tapi Naibata mangidah halak na ra mandalankon parentahNi. Bani pandiloonni Naibata hubani si Amos, sir-sir do Amos mandalankon horja ai, asi pe bahat tantangan na idompakkonsi.
Perikop ambilan ta on ipungkah marhitei sada perintah larangan : “Tapi ulang ma pindahi Betel, anjaha ulang ma laho hu Gilgal barang mandipar hu Berseba!”. Aha do artini ai banta? Bangsa Israel bani panorang ai seng be mamindahi harajaon Naibata aido ase ipasingat Nabi Amos sidea. Betel na imaksud  aima ianan ija ipajongjong Yerobeam, raja Israel bani panorang ai Patung Omas sisombahon ni sidea. Sonai homa i Gilgal, bani panorang ai na gabe ianan panombahon bani gana-gana, sonai homa do age Berseba (torih Ham Amos 4:4; Hosea 9:15). Haganupan ai aima ianan-ianan na sakral, na pansing mulai bani panorang ni nenek moyang ni Israel. I Betel do Naibata pataridahkon dirini bani si Jakob, janah ibahen si Jakob ma goran ni ianan ai Betel mulai panorang ai, ibahen ma batu gabe tanda rumah ni Naibata ma ianan ai (1 Musa 28: 19, 22). Sonai homa i Gilgal, ijai do Samuel padashon galangan si tutungon ampa pardameian bani Jahowa, bahkan ijai do homa iperbaharui atap iparatah jabatan Raja bani si Saul (1 Sam 10:8; 1 Sam 11:14). Sonai homa Berseba, ijai do Naibata ongga pataridahkon dirini bani si Isak, janah ipajongjong si Isak ma ijai anjap-anjap anjaha ipadilo-dilo goran ni Jahowa (1 Musa 26:24-25).
Marhitei singat-singat ni Nabi Amos, Bangsa Israel menolak nubuatan-nubuatan tentang Allah, halani bani pargoluhanni sidea lape bahat tantangan attap pe sitaronon, keadaan ekonomini pe makmur tumang do (on ma namambahen sidea hedonistis- perilaku yang suka bersenang-senang dalam kemakmuran dan kemewahan). Janah on ma Na itekankon bani pangidangionni amos aima paingatkon bangsa Israel ase ulang mangoluh ibagas hajahaton, ase marhamubaonni uhur ma sidea. Nabi amos isobut do sebagai prosetik (penyuara kebenaran) halani berani do ia pasingatkon haganupan bangsa (Damsyik, Gaza, Tirus, Moab, dll) na adong I sekitar Isreal, mengkritiki masalah ketiakadilan, panindasan, penyimpangan moral dan keberhalaan.
Naibata lang marosuh mangidah ibadah-ibadah, segala bentuk perayaan-perayaan keagamaan, ritual na pitah menjadi rutinitas tumang. Tapi na harosuhkon Naibata, bani aha na domma I horjahon sidea naming taridahma buahni. Percuma do haganupan parsaoranni sidea anggo lang manggoluh sidea ibagas hasintongan. “Sesal dan tobat” on ma na irapkon Naibata bani goluhni bangsa Israel. Janah sonai homa do na irapkon Naibata bani goluhta sondahan on, ulang pitah rutinitas tumah na marminggu, partonggoan, pakon mandihuti partumpuan ai, tapi taridahma buahni na rajin hita marsaor pakon Naibata, ase ulang sisoya-soya halojaonnta ai
 Halani ai pindahi nasiam ma Jahowa, ase manggoluh nasiam (6,14,15) Yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin, sebuah ungkapan na lahir akibat dari ketidakadilan na terjadi I dunia on. Janah sanggah jaman nabi amos pe domma terjadi hal on, bahasa bangsa Israel mengalami krisis keadilan. Hakim-hakim bersekongkol dengan orang kaya dan orang yang terkemuka na mambahen orang miskin dan orang kecil tidak diperhitungkan. Marhitei on, hita selaku halak na porsaya, hitei ni Naibata ma hita laho mengikis ketidakadilan na adong idunia on, mulai hita ma humbani keluarga pakon gereja. (7, 10-13)
III. Hahonaani
·         Hambatan pakon tantangan pasti buei do, janah ai homa do na ialami nabi amos sanggah ijia, “menjadi orang benar terjepit” on homa do na I ahabkon hita bani panorangon. Sihol do hita mangkorjahon hadearon tapi lape ihorjahon hita do ma hapit hita ibahen keadaan. Sumbangsi ta selaku halak na porsaya, anggo lang boi hita meminimalisir ketidakadilan setidakni ulang ma hita gabe pelaku-pelaku ketidakadilan.
·         Pindahi Nasiam ma Jahowa, ase Manggoluh Nasiam
Mangindahi Jahowa, aima sikap sihol menyatu’ bani parsaoran na akrab pakon Jahowa. Anggo menyatu hita pakon Jahowa, janah parsaoranta ai begitu dekat, sampai-sampai lang boi be tarsirangkon. On do halak na mangindahi Jahowa.
·         Pindahi ma na Madear, Ulang na Jahat!
Manggoluh ma hita songon na iharosuhkon ni Naibata, ai ma modal ta laho menciptahon keadilan I tongah-tongah ta, ulang pitah harosuhta lalab nasaud, tapi pasaud hita ma harosuhni Naibata manggoluh ibagas hadirionnta. Halak na mangkorjahon na madear, taridah do hape marhitei hon pambahenanni na mambahen goluh ni hasoman ni semakin indah, menjadi lebih bahagia, bahkan gabe lebih sejahtera. Sonaha goluh ta? Anggo isungkun hita buei hasomanta: apakah pambahenanku, parsahapku, pingkiranku, haganupan ai mambahen goluh mu semakin indah, semakin bahagia janah semakin sejahtera? Aha ma kemungkinan besar balos ni hasoman-hasomanta? Anggo ‘sonai do’ berarti domma na mangindahi na madear Ham. Anggo ‘lang sonai’, mararti on ma panorangni ase ipaubah hita uhurta, pingkiranta, parsahapta sonai parlahouta ase semakin mambahen goluh ni hasoman semakin jenges, bahagia bahkan sejahtera. Andohar ma!

Jumat, 26 Oktober 2012

Ambilan Jeremia 31:7-9



                                                   

Minggu                 :  XXI Dob Trinitatis                            Ambilan       :    Jeremia 31 : 7 - 9

Tanggal                :  28 Oktober 2012                                Usul Doding :    Haleluya 402 : 1 – 2


1.Pengantar

Adong do sada ungkapan na menyebutkan, melihat pelangi sehabis hujan, artini ibagas goluh on totap do adong pangarapan. Lang soh pitah bani sada tempat. Dong udan dong homa do logouni ari, dong malam, dong homa do siang, dong panas dong homa do borgoh. Sonai ma homa ibagas goluh on dong penderitaan adong homa do sukacita. Bangsa israel sangah bani habuangan lang ipaturut Naibata sidea totap tebuang, tapi ibahen Naibata do sada pangarapan marhitei na ipadas ni yeremia bani sidea. Bani haganupan keadaan naborit sanggah ihabuangan sidea isediahon Naibata do malas ni uhur marhitei perubahan nasihol berehonnoni bani bansa Israel. Marhitei teks on yeremia ipakei Naibata seng pitah padaskon teguran, uhuman tapi ipakei Naibata do ia bani na mambangun menumbuhkon haporsayaon ni bangsa na ibagas penderitaan.


 2. Penjelasan Nats

·      Bani ayat 7 na isobtkon ambilanta on dongdo suruhan banta ganup jolma. Gogoh ma hanima mandoding ibagas malas ni uhur, Marsurak ma mangolobkon, Baritahon ma Jahowa do na paluahkon bangsa-Ni, Puji ma Jahowa na paluahkon bangsa-NiHatahon hanima ma Jahowa do na paluahkon bangsa-Ni. Singat singat on ipadas bani bangsa israel sanggah sidea I habungan. Artini dong do tetap kepadulian ni Naibata ibagas goluh ni jolma na mambere apoh-apoh atap penguatan bani jolma na ibagas hamarsikon. Janah on do homa sihol sipakehononta bani goluhta sanggah ibagas parlajouan hita, marhitei na martenger ni uhur ibagas sada pangarapan bahasa naibata pasirsirhon haluahon banta. Persoalan mungkin na terjadi sipata jolma podas mandolei, mansalahon Naibata, bahkan menganggap Naibata lang be dong holongni bani goluhni. Artini ibagas sitaronon hotop do jolma gabe mardosa. Hape sansingtongni marhitei sitaronon ai do hita boi holi mangahapkon malasni uhur ai, janah marhitei ai do homa mandewasahon haporsayaaonta hubani Naibata. Ambilan ta on mangurupi hita ase maluah humbani kekuatiran halani namasa. Mangurupi hita ase totap semangat bani na memenuhi kebutuhan hidup tanpa manolsoli pargoluhan. Mambantu hita ase boi mangurupi hita ase damei uhurta laho  mandompakkon na lang sesuai bani uhurta

·      Bani ayat sebelumni iojur hita ase totap metenger niuhur pakon marmalas ni uhur. Tapi bani ayat 8-9 on merupakan aha nasihol sibahenonni Naibata bani bangsa Isarel. na pertama Boanon-Ku do sidea hun tanoh par-Utara (Babel). Dalam arti Tuhan Naibata sandiri paluahkon sidea humbani pambuangan ai. Na paduahon Patumpuon-Ku do sidea humbani ujung ni tanoh on (aima; na mapitung, na repat, na boru na boratan rumah, naboru na painumkon). Berikutni Hutogu-togu do sidea marhasoman pangapohon (na tangis-tangis roh) dalam arti Tuhan Naibata sandiri mambere pangarapan na manggoluh bani Bangsa Israel na domma doruh-doruh sadokah ni on. Pakon Huiring-iring do sidea hulambung ni bah, bani dalan hanopan (dalan na rata) artini Tuhan Naibata sandiri mangarahkon goluh ni sidea ase ulang tartolsu. ,marhitei haganupan in taridah do sonaha Naibata totap do mamparuhurhon goluhni jolma. Janah on ma nagabe alas an banta ase totap marmalas ni uhur. Halani ibagas haganupan naidompakkon hita naborit bani npanorang on dong do malas ni uhur.


3. Refleksi

·         Allah senantiasa memikirkan dan merencanakan segala hal menyangkut hidup kita. Allah tidak akan membiarkan manusia meraba-raba jalan dalam kegelapan di dunia ini, sebab kita adalah seorang pribadi yang penting di mata Allah. Kita adalah pribadi-pribadi yang sudah direncanakan Allah untuk menikmati kehidupan bahagia. Jika Allah menaruh perhatian dan merencanakan untuk kebahagiaan bagi kita, maka tentu kita sendiripun harus mempunyai minat yang besar untuk kebahagiaan itu. Kasih karunia Tuhan telah memilih dan menyelamatkan kita. Kita menikmati kasih karunia itu di dalam Kristus. Tuhan memperkenankan kita menjalani kehidupan yang pasti, di dalam kasih karuniaNya. Sekalipun penuh tantangan tetapi Tuhan juga memberikan kita melihat masa depan penuh harapan.  Tuhan telah dan akan terus bekerja dalam hidup kita untuk mengubah dan memulihkan kita.


·         Kita orang kristen tentu sangat patut untuk bernyanyi gembira, karena Allah yang penuh belas kasih telah menyelamatkan kita. Sekalipun kita sempat menjadi anak yang hilang dari hadapanNya, tetapi oleh kematian dan kebangkitan Yesus, kita kembali kepada Bapa yang penuh kasih sayang. Di dalam sukacita yang penuh sorak-sorai itu, kita diingatkan oleh Tuhan untuk mewartakan dan mengatakan bahwa Tuhan telah menyelamatkan. Sekalipun dalam menjalani kehidupan ini kita selalu menghadapi pergumulan, tetapi pada kenyataannya kita dimampukan melewati badai demi badai tersebut. Melihat kenyataan ini, dengan kata lain kita tetap bersyukur. Kita patut mensyukuri, bahwa segala hidup yang kita miliki semata-mata hanya karena anugerah Tuhan. Sebagai orang Kristen, kita menyadari bahwa hidup kita ditopang oleh kasih karunia Tuhan. Kita diselamatkan oleh kasih karunia Tuhan dan hidup kita setiap saat dipenuhi oleh kasih karunia Tuhan. AMIN