Rabu, 28 November 2012

Tuhan do bonani malas ni uhur



TUHAN DO BONANI MALAS NI UHUR
Ambilan : Psalmen 107:1-3 ; 17-22
I. PENJELASAN NATS
Nasiam hasoman marmasam-masam do persoalan pargoluhan na ipatugah pslamen 107 on. Parpsalmen menggambarkan persoalan pargoluhan ai hubagas oppat macam, aima: lapar dan dahaga (4-9), perhambaan (ay.10-16), sakit parah hingga nyaris meninggal (ay. 17-22) dan bahaya badai (ay. 23-32). Tantu sobali in buei ope persoalan kehidupannta ibagas namasa sondahan on. Parpesalmen menyebutkan marhitei ayat on, Bahwa masam ragam ni hamaholan  ai lang hape akhir ni pargoluhan halani dong do Tuhan ianan na boi pamalaskon uhurni jolma na roh hubaNi. Kuasa ampa holongni Naibata mampu mengubah “air mata menjadi mata air”. Naborit, narokkit, naparngit boi do iubah Naibata haganupan menjadi Malas ni uhur. Atap menanti pelangi sehabis hujan
Tuhan do bonani malas ni Uhur, bani hita jolma ahado nasihol bahenonta nasongon gabe malas ni uhurta bani Tuhan?  Cara Daud merayakan kemurahan Allah dan tindakan-tindakanNya yang ajaib bagi bangsa Israel terdiri atas pujian dan ucapan Syukur,  yaitu senantiasa mempersembahkan korban Syukur kepada Allah yaitu ucapan bibir yang memuliakan namaNya (Ibr 13: 15) dan pujian dan penyembahan orang percaya haruslah dalam bentuk ucapan dan tindakan. Dimana penyembahan sejati harus dilakukan dalam “kekudusan” sebab Allah menerima Penyembahan rohani yang penuh sukacita. Hanya dengan sikap batin yang hormat dan murni, suatu keinginan sungguh-sungguh untuk dekat kepadaNya dan suatu komitmen teguh untuk menolak segala yang bertentangan dengan tabiatNya yang kudus.
Melalui Ambilanta on, lang ipasobih atau ipilah-pilah Naibata naija ma ai panlanggaron atap situasi na borat tumang boi irubah Naibata, sebab memang memang sirsir do Naibata mansarihon haganup goluhni jolma. Haganupan do ipaluah Naibata ai aima halak namamparlahou na masambor ilobeini Naibata. Persoalanni sonari, buei do jolma tidak menyadari bahwa Allah tetap mansarihonsi, janah buei do jolma menganggap bani panorang on bahwa Naibata ai domma daoh dari kehidupan manusia (lang ikut campur  be Naibata pasal pargoluhonta, halani au do mangatur pargoluhonku). Hape sasintongni isobut bani Mazmur 22: 25b, lang ongga holip panonggorni Naibata hubani hita jolma.
Taridah do homa marhite ambilanta on sada hal na lang patut itiruhon hita bani pargogoluhonta aima “mereka muak terhadap makanan”(ay 18). Arti sasintongni makanan aima sumber kekuatan, sumber pertumbuhan ibagas diri sasahalak jolma. Tetapi mereka justru menolak dan bosan terhadap sumber kekuatan yang didapatkannya. Gambaran makanan aima kekuatan, pertumbuhan tapi justru itu yang ditolak oleh mereka secara Kristen sumber kekuatan aima Naibata sendiri, sonaha hita lambin gogoh anggo hita pe sonari domma muak atap bosan mansahapkon janah manjalo hagogohan ai? Tapi agepe sonai hajahaton ni jolma bani panorang ai totap do Naibata paluahkon sidea. Hansih pe dophonsi tarsosak baru berseru hubani Tuhan. Marhitei haganupan aima parpesalmen mangarap tumang ase totap marmalasni uhur bani ganupan pambahenan ni na ajaib bani ganup jolma (ay.21)
II. HAHONAANI
·         Naibata aima sasintongni bonani malas ni uhur ai, ase tongtong ma alamtkon hita malas ni uhur ai hubani Naibata seng hubanta sandiri.
·         Cara ni jolma marmalas ni uhur aima marhitei puji-pujian na kaluar humbani pamanganta janah taridah marhitei pambahenanta
·         Naibata totap do marpangulaki uhurni bani ganup jolma, totap do dong kata “Maaf” bani anggo totap do roh hita marondos. Ase bani hita jolma pe maningon do membere maaf tongtong bani jolma na mambehen borit uhurta. Sonaha ma dopni angggo naibata mangkatahon Tiada Maaf bagimu!
·         Marmamalas ni uhur ai seng hape senang melihat orang susah (sms). Tapi maningon sada tonggo do hita sonaha ase kesusahan ni boi teratasi marhitei holong ni Naibata.
·         Minggunta margoran Letare, artini malasni uhur. Malas ni uhur ni halak na porsaya na tang sibanggalan sedo halani sungkupan bani sinadongan ampa pansamotonta, tapi hadohoronta pakon Naibata aima siharganan na ipataridah marhitei kesungguhan (intensitas) ampa kesinambungan (Kontinuitas) ni pardomuanta pakon Tuhan na lang tarsirang.
·         Ikan sepat ikan gabus makin cepat makin bagus. Halani ai papodas hita ma paubah uhur ta marsada-sada.
Vic. Pdt. Dedy Rony Purba

Kamis, 01 November 2012

Ahli Waris Yang Menerima Janji Allah



Ahli Waris Yang Menerima Janji dari Allah
Ambilan        : Roma 8:14-18
I. Pendahuluan
            Hita na hinarga ni Tuhanta, didalam tradisi adat Batak, tanto ibotoh hita do bahasa adong do Pewarisan Harta (pembagian tading-tadingan ni Orang tua).  Secara umum ise do mandapot warisan ai? Na pasti aima niombah ni orang tua ai sandiri, hansih pe dong do homa itangar hita bahwa warisanni iberehon hubani saninani. Tetapi secara umum harta ai iberehon hubani Niombahni. Jarang do itangar hita iberehon hartani hubani tetanggani apalagi adong ope anggota keluarga na legan. Nasihol sobuton bani hata on aima, hita pe namaningon do jadi anakNi Naibata ase dapotan warisan na humbani Tuhan ai baik ma ai berbentuk Janji-janji Allah ase gabe hasomanNi ma homa hita ibagas hasangapon. Anggo sonai ahama si bahenonta?

II.  PENJELASAN NATS
Ibagas surat ni Paulus on ibangun do sada pandangan sonaha hubungan antara orang Kristen dengan Allah. Orang Kristen disebutnnya sebagai orang yang diangkat menjadi anak Allah. (anggota keluarga Allah) jadi marhitei dasar on ma sidea gabe pewaris janji, harta dan kerajaan Allah.  Na ija, Keluarga Allah berarti juga seorang yang dipimpin oleh Allah (ayat 14). Siapapun itu, suku apapun itu, status yang dulunya bagaimanapun itu, dalam keluarga itu mereka bersama-sama dipimpin oleh Roh. Dob naik Jesus hu nagori  atas roh ma tonduy napansing,  lanjar aima ma homa namarhorja ibagas na porsaya. Jadi sonaha do hita na dob iangkat gabe anak, adong do beberapa hal na porlu botohonta bahasa pengangkatan anak (anak yang diadopsi misalni), orang yang diangkat gabe anak tontu domma kehilangan seluruh hak yang ada di dalam keluarga sebelumnya, dan mendapat hak yang sesungguhnya di dalam keluarganya yang baru. 
            Sebelumnya, sebelum kita diangkat  menjadi anak Allah, kita disebut sebagai orang yang berhutang terhadap daging karena tuntunan hukum taurat (ayat 12), kini disebut sebagai orang yang dibebaskan dari hutang-hutangnya itu. Ia dibebaskan oleh Allah bersama-sama dengan Yesus dari roh perbudakan dunia ini.  Ia dianggap memiliki kehidupan yang baru karena sudah diangkat oleh Roh Allah, dan sebagai orang yang telah diangkat oleh Roh Allah disebut sebagai orang yang telah menerima Roh Allah dan merekalah yang disebut Anak Allah (ayat 15).
Roh Allah ` berdiam didalam anak Allah supaya memimpinnya agar berpikir, berbicara, dan bertindak sesuai dengan Firman Allah.
1.      Dia memimpin terutama dengan dorongan-dorongan yang
·         Merupakan dorongan batiniah untuk melakukian kehendak Allah dan mematikan perbuatan-perbuatan yang buruk tubuh
·         Senantiasa selaras dengan ajaran Alkitab
·         Dimaksudakan memberikan pengajaran dalam hidup ini
·         Bertententangan dengan keinginan berbuat dosa
·         Mendorong orang percaya agar bertekun dalam iman
·         Mengakibatkan kematian rohani apabila ditolak dan menghasilkan kehidupan rohani dan damai apabila ditaati.
2.      Dorongan Roh Kudus datang oleh:
·         Membaca Firman Allah
·         Berdoa dengan sungguh-sungguh
·         Mendengarkan khotbah dan ajaran yang saleh
Menjalankan dan mendengarkan nasihat-nasihat orang tua dan para pemimpin Kristen yang dapat di andalakan
            Bani ayat 16: hita aima anakni Naibata. Hape anggo ipardiatei bani hasomalanta, hotop ope goluhta lang romban hubani hajongjongonta sebagai anak. Ihatahon do homa bahasa Tonduy in do manaksihon rap pakon Tonduyta. Roh kudus memberikan kepada kita kepastian bahwa melalui Kristus dan dengan Kristus kini kita menjadi anak Allah. Dia menjadikan nyata kebenaran bahwa kristus mengasihi kita dan hidup bagi kita di surga. Roh kudus juga juga menunjukkan kepada kita bahwa kasih Bapa kepadea kita sebagai anak angkatNya tidak kurang dari kasihNya kepada AnakNya yang tunggal. Akhirnya, Roh Kudus menciptakan di dalam kita kasih dan keyakinan yang me3mbuat kita berseru “ya Abba, ya Bapa”
            Dalam ayat 17 jika kita menderita bersama-sama dengan Dia, Paulus mengingatkan kita bahwa kehidupan yang berkemenangan  di dalam Roh bukan  suatu jalan yang mudah dilewati. Yesus menderita, dan kita yang mengikutiNya juga akan menderita. Penderitaan yang ini dianggap menderita bersama Dia, dan merupakan akibat dari hubungan kita kepada Allah sebagai anak, kemanunggalan kita dengan Kristus, kesaksian kita bagi Dia, dan penolakan kita un tuk menjadi serupa dengan dunia ini. (Rm 12:1-2). Penderitaan kita zaman ini, Penyakit, kesengsaraan, kekecawaan, kemiskinan, penganiayaan, kesedihan, dan kesusahan, dalam berbagai bantuknya- harus dianggap sebagai  tidak berarti dibandingkan dengan berkat, hak istimewa, dan kemuliaan yang akan akan dianugrahkan kepada orang percaya yang setia pada zaman yang akan datang (ayat 18)

III. Hahonaanni
·         Jika kita hidup oleh daging pada dasarnya kita adalah mati, Tetapi oleh karena Roh kamu mematikan perbuatan-perbuatan tubuhmu, kamu akan hidup.
·         Sekarang kita telah menjadi Anak ni Naibata (bukan karena perbuatan baik kita tetapi karena kasih Allah kepada dunia ini). Dimana Allah telah membayar dosa-dosa kita dengan kematianNya di Kayu salib. Ase dop ni Holi  dapotan hasangapon ampa hasonangan  na ipasirisir ni Tuhanta ma hita.
·         Anggo domma igoran anak ni Naibata, tontu kita sidah berani memanggil Bapa, pandiloonta ai pataridahkon hadohoronta dompak Naibata.  Janah seng pitah hadohoronta tetapi Roh na Humbani Naibata domma marhorja ibagas dirinta.
·         Sebagai anak ni Naibata domma sepatutni hita manangihon aha na gabe pangindoan ni Naibata hubanta, 
·         Sebuah karung tidak akan mampu berdiri dengan tegag tanpa ada yang mengisinya. Ise do na ibahen hita pangisi ni dirinta sadokah on? On ma na gabe sirenungkononta………
           

Bahan Renungan



TUHAN DO BONANI MALAS NI UHUR
Ambilan : Psalmen 107:1-3 ; 17-22
I. PENJELASAN NATS
Nasiam hasoman marmasam-masam do persoalan pargoluhan na ipatugah pslamen 107 on. Parpsalmen menggambarkan persoalan pargoluhan ai hubagas oppat macam, aima: lapar dan dahaga (4-9), perhambaan (ay.10-16), sakit parah hingga nyaris meninggal (ay. 17-22) dan bahaya badai (ay. 23-32). Tantu sobali in buei ope persoalan kehidupannta ibagas namasa sondahan on. Parpesalmen menyebutkan marhitei ayat on, Bahwa masam ragam ni hamaholan  ai lang hape akhir ni pargoluhan halani dong do Tuhan ianan na boi pamalaskon uhurni jolma na roh hubaNi. Kuasa ampa holongni Naibata mampu mengubah “air mata menjadi mata air”. Naborit, narokkit, naparngit boi do iubah Naibata haganupan menjadi Malas ni uhur. Atap menanti pelangi sehabis hujan
Tuhan do bonani malas ni Uhur, bani hita jolma ahado nasihol bahenonta nasongon gabe malas ni uhurta bani Tuhan?  Cara Daud merayakan kemurahan Allah dan tindakan-tindakanNya yang ajaib bagi bangsa Israel terdiri atas pujian dan ucapan Syukur,  yaitu senantiasa mempersembahkan korban Syukur kepada Allah yaitu ucapan bibir yang memuliakan namaNya (Ibr 13: 15) dan pujian dan penyembahan orang percaya haruslah dalam bentuk ucapan dan tindakan. Dimana penyembahan sejati harus dilakukan dalam “kekudusan” sebab Allah menerima Penyembahan rohani yang penuh sukacita. Hanya dengan sikap batin yang hormat dan murni, suatu keinginan sungguh-sungguh untuk dekat kepadaNya dan suatu komitmen teguh untuk menolak segala yang bertentangan dengan tabiatNya yang kudus.
Melalui Ambilanta on, lang ipasobih atau ipilah-pilah Naibata naija ma ai panlanggaron atap situasi na borat tumang boi irubah Naibata, sebab memang memang sirsir do Naibata mansarihon haganup goluhni jolma. Haganupan do ipaluah Naibata ai aima halak namamparlahou na masambor ilobeini Naibata. Persoalanni sonari, buei do jolma tidak menyadari bahwa Allah tetap mansarihonsi, janah buei do jolma menganggap bani panorang on bahwa Naibata ai domma daoh dari kehidupan manusia (lang ikut campur  be Naibata pasal pargoluhonta, halani au do mangatur pargoluhonku). Hape sasintongni isobut bani Mazmur 22: 25b, lang ongga holip panonggorni Naibata hubani hita jolma.
Taridah do homa marhite ambilanta on sada hal na lang patut itiruhon hita bani pargogoluhonta aima “mereka muak terhadap makanan”(ay 18). Arti sasintongni makanan aima sumber kekuatan, sumber pertumbuhan ibagas diri sasahalak jolma. Tetapi mereka justru menolak dan bosan terhadap sumber kekuatan yang didapatkannya. Gambaran makanan aima kekuatan, pertumbuhan tapi justru itu yang ditolak oleh mereka secara Kristen sumber kekuatan aima Naibata sendiri, sonaha hita lambin gogoh anggo hita pe sonari domma muak atap bosan mansahapkon janah manjalo hagogohan ai? Tapi agepe sonai hajahaton ni jolma bani panorang ai totap do Naibata paluahkon sidea. Hansih pe dophonsi tarsosak baru berseru hubani Tuhan. Marhitei haganupan aima parpesalmen mangarap tumang ase totap marmalasni uhur bani ganupan pambahenan ni na ajaib bani ganup jolma (ay.21)
II. HAHONAANI
·         Naibata aima sasintongni bonani malas ni uhur ai, ase tongtong ma alamtkon hita malas ni uhur ai hubani Naibata seng hubanta sandiri.
·         Cara ni jolma marmalas ni uhur aima marhitei puji-pujian na kaluar humbani pamanganta janah taridah marhitei pambahenanta
·         Naibata totap do marpangulaki uhurni bani ganup jolma, totap do dong kata “Maaf” bani anggo totap do roh hita marondos. Ase bani hita jolma pe maningon do membere maaf tongtong bani jolma na mambehen borit uhurta. Sonaha ma dopni angggo naibata mangkatahon Tiada Maaf bagimu!
·         Marmamalas ni uhur ai seng hape senang melihat orang susah (sms). Tapi maningon sada tonggo do hita sonaha ase kesusahan ni boi teratasi marhitei holong ni Naibata.
·         Minggunta margoran Letare, artini malasni uhur. Malas ni uhur ni halak na porsaya na tang sibanggalan sedo halani sungkupan bani sinadongan ampa pansamotonta, tapi hadohoronta pakon Naibata aima siharganan na ipataridah marhitei kesungguhan (intensitas) ampa kesinambungan (Kontinuitas) ni pardomuanta pakon Tuhan na lang tarsirang.
·         Ikan sepat ikan gabus makin cepat makin bagus. Halani ai papodas hita ma paubah uhur ta marsada-sada.
Vic. Pdt. Dedy Rony Purba

Renungan 1 Johanes 5:1-6



     Anggo Holong Uhurta Bani Jahowa Horjahon Hita ma TitahNi
                                  1 Johannes 5:1-6
I. Parlobeini
        Ajaran napakahouhon bani panorang panuratan ni surat on aima namangajarhon bahasa Jesus sedo Kristus. Sehingga sangat berpengaruh tumang do bani haporsayaon ni kuria bani panorang ai. Lang be porsaya sidea bani kemesiasan-Ni Jesus janah lang parduli be bani nilai-nilai hakristenon atap ajaran-Ni Kristus. Ketidakpercayaan ni sidea ai mambahen sidea lang be ra mangkorjahon parentah ni Jesus na domma ongga itangar sidea. Hal on ma ididah Johanes bani pargoluhan ni kuria na isobut “anak-anak rohani”. Sihol paulakon sidea bani pemahaman na sintong ase ulang mandaoh sidea humbai Naibata janah dna apotan goluh sisadokahni-dokahni.

II. Hatorangan teks
• Ipertegas Johanes bahasa ise naporsaya bani Jesus aima Kristus, na dob tubuh do hape humbani Naibata. Artini, sedo hun dunia on ia tubuh atap bagian ni dunia on ia, tapi bagian ni Naibata do. Dong dua hal na porlu botohonta selaku halak na dob porsaya. Naparlobei: Mangkaholongi Ia na dob manubuhkon hita, napaduahon:
namangkaholongi Naibata berarti mangkorjahon titah-titah-Ni atap taat Bani. Jadi, halak na porsaya maningon do dong buah na boi isaksihon halak na legan marhiteihon pargoluhon ni si ganup ari. Atap hata na legan, anggo adong halak namangaku holong uhur ni bani Naibata tapi lang ra mandalankon titahni berarti siparladung do ai (bdk 1 Joh 1:6). Hubunganta pakon Naibata aima hubungan ketaatan. Songon na ihatahon Boenhoffer (Pendeta Lutheran masa PD-II) bahasa “anugerah tanpa ketaatan adalah murahan dan itu bukan anugerah Allah”. Sintong do memang bahasa lang adong hita na boi mangkorjahon titah ni Naibata ibagas na sempurna, tapi songon na ihatahon John Calvin, “Orang yang mengenal Allah berjuang menurut kapasitas manusia yang tidak sempurna untuk menjalani hidupnya dalam kepatuhan kepada Allah”.
• Lang hape ganup jolma boi manaluhon dunia on, bahkan buei do na justru talu ibahen dunia. Dunia naimaksud ijon aima sikap atap pe karakter pakon parlahou na lang madear na boi pasedahon goluh ni jolma janah mambahen jolma in mandaoh humbani Naibata. Bani bahasa aslini, dunia isobut do horja ni daging. Dunia/horja ni daging menurut Paulus aima: “Panriah-riahon, habutakon, goluh na so manrantei, marnaibata na legan, hadatuon, parmunsuh-munsuhon, partinggilan, parsimburuon, ringis, uhur haut, parbolah-bolahon, parlegan-leganon,subil,parmabukon,marpoya-poya”(Gal5:20-21). Johanes mangkatahon bahasa na boi manaluhon dunia aima halak na dob tubuh humbani Naibata, artini anggo adong do haporsayaon banta boi do hita manaluhon sura-sura ni daging. Haporsayaon na sonaha do na boi mambahen hita manaluhon dunia pakon ganup rosuhni na lang marpardaomuan bani Tuhan Naibata. Bani ayat 5 ihatahon aima haporsayaon bani Jesus na gabe anak ni Naibata. Kristus domma manaluhon ganup kuasa na i tanoh on janah domma homa mamberehon kuasa bani halak naporsaya laho manaluhon dunia on, jadi ganup halak na porsaya bani Kristus na dob monang do ai.
III. Hahonaan
1. “Biak ni jolma namanggoluh i dunia on do ai”, on ma na gati gabe alasan ni hita jolma laho pasintongkon diri anggo manlanggar hita bani titah-Ni. Alasan “i dunia on pe hita” gati homa ibahen hita gabe dalan lang marusaha laho mangkorjahon ganup parentah-Ni ai. Hape hatani Tuhan bani ambilan on patorangkon bahasa margogoh do jolma in mangkorjahon titah janah lang pitah ai, tapi ibere do homa gogoh laho manaluhon dunia (ganup hisap-hisap ni daging ) anggo porsaya jolma in bahasa Jesus do Kristus. Kelemahan, hagobiron pakon ganup ketidak berdayaanta selaku jolma biasa iboban Tuhan Jesus matei i hayu parsilang. Parpuhoon-Ni humbai Namatei manubuhkon hita use padua halihon. Ai ma napataluphon hita mangkorjahon titah pakon manaluhon dunia. Na gabe perenungan do on banta, domma hita porsaya Jesus do Kristus janah domma ibere hita ganup ketidak berdayanta ase iubah gabe kemampuan? Ganup ai tergantung banta.
2. Songon ungkapan ni halak bijak : “Tuhan tidak perduli berapa kali kita jatuh ke dalam dosa, tapi Dia perduli apakah kita bangkit dari keberdosaan kita”. Artini, lang dong jolma na lang madabuh humbani dousa, tapi beda ni namangkaholongi Naibata totap berkeinginan bangkit humbai ganup pardousaonni
3. Anggo ipardiatei hita na gabe pesan teks on aima ase hubanta na mengaku porsaya hubani Tuhan Jesus patut ma mempraktekkon holong na na humbani Tuhan, aima ase sai sondangkon hita ma holongNi das bai hagolapan in ase haganup pardousa ipaluah Naibata. On ma na gabe responta hubani holong ni Tuhan Naibata