Ambilan Minggu 26 Agustus 2012
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.145:1-3
Halak papintor aima halak na mangkabiari Jahowa
Psalmen 34:15-22
I. Parlobeini
Kitab Psalmen bani judul Ibranini aima tehilim na berarti puji-pujian. Psalm on berisikan doa sonai homa puji-pujian na berasal humbani ungkapan perasaan manusia na sangat mendalam secara khusus hubani Tuhan Naibata. Psalmen 34 on muncul humbani kesadaranni si Daud bahasa pangurupion na botul pitah humbani Tuhan do, sanggah na melarihon diri humbani kejaranni Raja Saul na sihol mambunuh si Daud pakon na marpura-pura gila ma ia i lobeini Abimelek sehingga i usir ma ia (1 Sam.18-27). Sebagai sahalak buronon, lalap do ia mandompakkon hasosakan, penindasan sonai homa masa-masa sulit terjepit. Halani aima ase ibahenni do cara ipapodou-podouni dirini ase boi berhasil ia, tapi bani sada sisi muncul do kesadaranni Daud bahasa pitah Tuhan Jahowa do na boi mangurupi, janah setiap kali Daud roh mandilo goranni Naibata itangihon Jahowa do ia anjaha ipaluah do ia humbani hasosakanni (ay.7). Penjagaanni Naibata igambarhon do songon malekatni Tuhan na mengelilingisi (ay.. Psalmen on merupahon ajakan hubani para pembacani sanggah na marsitaronon hita dear ma ase totap ma hita setia janah mangarap bani pertolonganni Naibata, mangkabiari Naibata halani pasti ipaluah do hita humbani hasosakanta in.
II. Hatorangan Teks
Ayat 15-19: Bani hatorangan ayat 1 taridah do kepanikanni Daud pasal keselamatan nyawani na mengandalhon akal pikiranni sonai homa kekuatananni sandiri na berpura-pura gila ia ilobeini Abimelek ase ilindungi ma ia. Tapi memang bani hatorangan teks ta on taridah do homa kesadaranni Daud na biar mangidah jolma marimbang Tuhan Naibata berubah menjadi biar mangidah Tuhan Naibata. Takut akan Tuhan aima dasar/basic hubungan antara Tuhan pakon manusia. Dohor do Jahowa bani halak paruhur na marosak. Dompak halak parpintor do mata ni Jahowa, anjaha pinggolni dompak dilo-diloni sidea, anjaha ilawan bohi ni Jahowa do sihorjahon na jahat. Marhitei ayat on taridah do bahasa halak parpintor aima halak na mangindahi Jahowa, na mandilo goranni Jahowa, na mangarapkon pertolonganni Jahowa na mengutamahon pertolonganni Jahowa marimbang kekuatanni sandiri. Ijon ma hasaksianni si Daud na menyadari bahwa apapun usaha na ibahenni secara manusia pada akhirni sia-sia do, tapi pitah pertolonganni Naibata do na boi paluahkon ia. Kecerdikan manusia tidak menyelamatkan Daud (misalnya pura-pura gila, karena pada akhirnya ia diusir), ia dilepaskan oleh kasih anugerah Tuhan sebagai respon terhadap permohonan Daud yang dengan rendah hati berharap untuk dibebaskan. Daud diselamatkan bukan karena kepintarannya tetapi karena belas kasihan Tuhan untuk menjawab teriakan Daud.
Ayat 20-22: Marhitei ayat on ipatugah do bahasa halak na mangkabiari Naibata, halak parpintor pe tong do marsitaronon age partonduyon sonai pardagingon, tapi totap do adong jaminan na humbani Jahowa aima ipaluah Jahowa do ia humbani ganupan ai. Orang yang takut pada Tuhan bukan hanya dijamin dengan perlindungan pada waktu kemalangan namun juga dijaga dari hukuman dan murka ilahi. Tapi hamateian do bani halak na mangkorjahon hajahaton. Ijon pe taridah sonaha do hapintoranni Jahowa hubani halak parjahat aima bahwa seng paturutonni parjahat ai mandomdomi halak parpintor halani ai Jahowa sihol manguhum siparjahat. Jadi sasintongni keliru do anggapanni manusia na mangkatahon bahwa Tuhan lebih berpihak hubani si parjahat daripada halak papintor. Keyakinan na sonai ai muncul halani mungkin adong halak na tongon-tongon manggoluh sebagai halak papintor tapi goluhni justru mandompakkon hamaholon, sedangkan siparjahat justru goluhni baik-baik saja. Itambah use keyakinan bahwa goluhni halak papintor pasti bebas humbani pergumulan. Halani ai ma lang otik ijumpahi hita bani dunia on orang benar berubah menjadi orang jahat karena merasa justru dengan menjadi orang jahat ia akan terhindar dari masalah-masalah hidup. Tapi bani ayat 20 tangkas do taridah secara khusus marhitei hasaksianni si Daud bahasa halak papintor pe mandompakkon buei sitaronon, tapi Tuhan Jahowa do na gabe Sipaluah bani goluhni.
III. Hahonaan
1. Mungkin sekarang kita sedang mengalami ancaman kehidupan, baik berupa pergumulan, masalah dan lainnya, yang menyebabkan kita berpura-pura gila di hadapan Tuhan. Namun satu hal yang menarik dari firman Tuhan ini kita diingatkan agar jangan memakai kecerdikan kita sebagai manusia untuk mengatasi pergumulan itu, misalnya mengambil jalan pintas yang dianggap pantas, tetapi marilah kita berteriak minta tolong kepadaNya, berserulah kepadaNya karena ternyata mata Tuhan tertuju kepada kita dan Ia mendengar seruan kita.
2. Takut akan Tuhan adalah kunci keselamatan yang sesungguhnya, oleh sebab itu jauhilah yang jahat dan lakukanlah yang baik, carilah perdamaian dan berusahalah mendapatkannya.
Sibasaon Minggu 26 Agustus
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.114:1-3
Melatih diri mamakeihon sinjata partonduyon: Epesus 6:10-20
I. Parlobeini
Perikop on mungkin gati do itangar hita janah pasti domma ibotoh hita aha do na isobut sinjata partonduyon in. Lantas na gabe sukkun-sukkun hubanta, seberapa pentingkah perlengkapan sinjata partonduyon in? Aha do perbedaanni ipakei anggo lang ipakei? Apakah sinjata ai cukup kuat do mangalahkon hisap-hisap ni daging? Apakah maningon haganupan sinjata ai ipergunahon, boi do pitah 2 sinjata tumang? Janah sukkun-sukkun na terakhir aha do keuntunganni sinjata partonduyon in hubani halak Kristen? Apostel Paulus patorangkon sonaha porluni sinjata partonduyon on janah semoga pemahamanta boi iperbaharui ase semakin aktif hita mamakeihon sinjata partonduyon in na domma ipasir-sir hubanta.
II. Hatorangan Teks
Ayat 10-13: Bani ayat 10 Paulus paingatkon hita ase lambin margogoh hita ibagas Tuhan janah adong do 2 sikap halak Kristen na igambarhon Paulus. Ayat 11 menggambarhon tindakan pasif aima bertahan janah ayat 12 menggambarhon tindakan na aktif aima manlawan/mengadakan perlawanan. Agepe sonai na paling menarik Paulus paingatkon/mambere pesan ase totap manjalo/mamakei seluruh perlengkapan sinjata na humbani Naibata. Aha do artini ai? Artini aima bani perjuanganta na mandompakkon akal-akalni si bolis, aspek bertahan pakon manlawan/menyerang merupakan satu kesatuan do. Lang mungkin boi monang hita anggo pitah bertahan, sonai homa lang mungkin monang hita anggo mintor menyerang tanpa marpikir sonaha di mambahen pertahanan. Hal on boi do ibandingkon hita bani pertandingan-pertandingan olahraga, misalni sepak bola sonai homa bani peperangan. Jadi kedua aspek on sangat penting. Bani na manggunahon sinjata partonduyon on secara benar tontu lang mudah. Seorang prajurit pe maningon ilatih do ase terbiasa ia manggunahon podang, perisai pnl, janah adong do sipangarahni, pelatihni. Sonai homa sinjata partonduyon in, anggo boi do hita mampargunahon haganup sinjata ai lang berarti hebat hita, tapi songon na bani ayat 10 do, artina tontu kemampuanta aima adong bani Tuhan Naibata lang halani hagogohonta.
Marhitei teks on, maka adong 7 sinjata partonduyon in, aima:1.margondit hasintongan: secara umum ikat pinggang berfungsi menjaga pakaian agar tetap pada posisinya, bayangkan saja kalau baju perang tidak ada ikat pinggangnya, bisa-bisa akan memalukan prajurit yang hendak berperang, penampilannya pun menjadi kacau. Demikian pula dengan kehidupan orang Kristen yang harus mempertahankan kebenaran. Orang akan melihat perbedaan hidup kita di dunia ini dan orang lain akan melihat Kristus melalui hidup kita. Ikat pinggang tentu memberikan rasa nyaman dan pede, jadi seharusnya ketika kita melakukan kebenaran justru kita merasa nyaman, walaupun dunia ini menanggap ketidakbenaran adalah hal yang lumrah.2. baju bosi hapintoran. Manfaat baju bosi aima melindungi dirita humbani sinjata lawan. Artini ganup halak na mamakei baju bosi hapintoran maningon do pataridahkon integritasni selaku halak Kristen na manggoluh ibagas tindakan na adil.3. Nahei marsipatu ringgas ni uhur laho mangambilankon ambilan na madear. Sipatu gunani aima manjaga nahei humbani kemungkinan terluka na mambahen hita lang boi manoruskon pardalananta. Marsipatu berarti do homa tanda kesiapanta na laho menempuh pardalanan. Artini adong kesediaanta na laho mangambilankon ambilan na madear in. Sipatu adong do jejakni, sonai homa halak Kristen maningon boi do pataridahkon ‘jejak Kristus’ ketika kita ‘lewat’ entah itu di jalan mana pun. 4. gantar haporsayaon. Gantar berfungsi melindungi diri dari serangan musuh. Gantar aima iman/haporsayaon. Misalni, ongga do ialami hita masa-masa jatuh hubani hisap-hisapni daging, janah sering do hita merasa lang layak na laho roh hubani Tuhan, bani kondisi na sonai ai si bolis bisa saja mengintimidasi hita untuk tidak mau datang kepada Tuhan atau bahkan makin menjauh dari Tuhan, oleh karena itu milikilah perisai iman bahwa Tuhan akan tetap mengampuni kita dan yang pasti juga iman kita disertai dengan komitmen untuk kembali berjalan di jalan Tuhan. 5.Bosi tangkuluk haluahon. Fungsi tangkuluk aima melindungi bagian na paling vital aima ulu, ulu aima bagian na mengontrol anggota tubuh na legan. Halani ai, anggo lape ipakei hita bosi tangkuluk ai, maka hita pe lang mungkin mangontrol dengan baik perilaku tubuhta sonai homa keinginanta, halani dousa pakon sibolis totap do mengawas-awasi hita. Janah bosi tangkuluk aima keselamatan na humbani Tuhan Jesus Kristus. 6. Podang ni Tonduy, aima hatani Naibata na sangat berharga untuk bertahan dan menyerang seperti pedang. Bandingkan Tuhan Jesus na menjawab tipu muslihat si bolis na sanggah i parlajouan, Tuhan Jesus manggunahon hatani Naibata. 7. martonggo marhitei elek-elek, artina aima totap martonggo.
III. Hahonaan
Bibelta domma patorangkon sinjata partonduyon na komplit hubanta ase boi bertahan dan manlawan serangan si bolis in. Porsaya do hita, janah iakui hita do bahwasanni haganupan sinjata in domma adong bani dirinta, tapi na gabe sukkun-sukkun ni apakah domma ilatih hita dirinta na laho mamakeihon haganup sinjata in? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai sipatu? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai podang ni tonduy? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk martonggo marhitei elek-elek? Selamat berlatih!
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.145:1-3
Halak papintor aima halak na mangkabiari Jahowa
Psalmen 34:15-22
I. Parlobeini
Kitab Psalmen bani judul Ibranini aima tehilim na berarti puji-pujian. Psalm on berisikan doa sonai homa puji-pujian na berasal humbani ungkapan perasaan manusia na sangat mendalam secara khusus hubani Tuhan Naibata. Psalmen 34 on muncul humbani kesadaranni si Daud bahasa pangurupion na botul pitah humbani Tuhan do, sanggah na melarihon diri humbani kejaranni Raja Saul na sihol mambunuh si Daud pakon na marpura-pura gila ma ia i lobeini Abimelek sehingga i usir ma ia (1 Sam.18-27). Sebagai sahalak buronon, lalap do ia mandompakkon hasosakan, penindasan sonai homa masa-masa sulit terjepit. Halani aima ase ibahenni do cara ipapodou-podouni dirini ase boi berhasil ia, tapi bani sada sisi muncul do kesadaranni Daud bahasa pitah Tuhan Jahowa do na boi mangurupi, janah setiap kali Daud roh mandilo goranni Naibata itangihon Jahowa do ia anjaha ipaluah do ia humbani hasosakanni (ay.7). Penjagaanni Naibata igambarhon do songon malekatni Tuhan na mengelilingisi (ay.. Psalmen on merupahon ajakan hubani para pembacani sanggah na marsitaronon hita dear ma ase totap ma hita setia janah mangarap bani pertolonganni Naibata, mangkabiari Naibata halani pasti ipaluah do hita humbani hasosakanta in.
II. Hatorangan Teks
Ayat 15-19: Bani hatorangan ayat 1 taridah do kepanikanni Daud pasal keselamatan nyawani na mengandalhon akal pikiranni sonai homa kekuatananni sandiri na berpura-pura gila ia ilobeini Abimelek ase ilindungi ma ia. Tapi memang bani hatorangan teks ta on taridah do homa kesadaranni Daud na biar mangidah jolma marimbang Tuhan Naibata berubah menjadi biar mangidah Tuhan Naibata. Takut akan Tuhan aima dasar/basic hubungan antara Tuhan pakon manusia. Dohor do Jahowa bani halak paruhur na marosak. Dompak halak parpintor do mata ni Jahowa, anjaha pinggolni dompak dilo-diloni sidea, anjaha ilawan bohi ni Jahowa do sihorjahon na jahat. Marhitei ayat on taridah do bahasa halak parpintor aima halak na mangindahi Jahowa, na mandilo goranni Jahowa, na mangarapkon pertolonganni Jahowa na mengutamahon pertolonganni Jahowa marimbang kekuatanni sandiri. Ijon ma hasaksianni si Daud na menyadari bahwa apapun usaha na ibahenni secara manusia pada akhirni sia-sia do, tapi pitah pertolonganni Naibata do na boi paluahkon ia. Kecerdikan manusia tidak menyelamatkan Daud (misalnya pura-pura gila, karena pada akhirnya ia diusir), ia dilepaskan oleh kasih anugerah Tuhan sebagai respon terhadap permohonan Daud yang dengan rendah hati berharap untuk dibebaskan. Daud diselamatkan bukan karena kepintarannya tetapi karena belas kasihan Tuhan untuk menjawab teriakan Daud.
Ayat 20-22: Marhitei ayat on ipatugah do bahasa halak na mangkabiari Naibata, halak parpintor pe tong do marsitaronon age partonduyon sonai pardagingon, tapi totap do adong jaminan na humbani Jahowa aima ipaluah Jahowa do ia humbani ganupan ai. Orang yang takut pada Tuhan bukan hanya dijamin dengan perlindungan pada waktu kemalangan namun juga dijaga dari hukuman dan murka ilahi. Tapi hamateian do bani halak na mangkorjahon hajahaton. Ijon pe taridah sonaha do hapintoranni Jahowa hubani halak parjahat aima bahwa seng paturutonni parjahat ai mandomdomi halak parpintor halani ai Jahowa sihol manguhum siparjahat. Jadi sasintongni keliru do anggapanni manusia na mangkatahon bahwa Tuhan lebih berpihak hubani si parjahat daripada halak papintor. Keyakinan na sonai ai muncul halani mungkin adong halak na tongon-tongon manggoluh sebagai halak papintor tapi goluhni justru mandompakkon hamaholon, sedangkan siparjahat justru goluhni baik-baik saja. Itambah use keyakinan bahwa goluhni halak papintor pasti bebas humbani pergumulan. Halani ai ma lang otik ijumpahi hita bani dunia on orang benar berubah menjadi orang jahat karena merasa justru dengan menjadi orang jahat ia akan terhindar dari masalah-masalah hidup. Tapi bani ayat 20 tangkas do taridah secara khusus marhitei hasaksianni si Daud bahasa halak papintor pe mandompakkon buei sitaronon, tapi Tuhan Jahowa do na gabe Sipaluah bani goluhni.
III. Hahonaan
1. Mungkin sekarang kita sedang mengalami ancaman kehidupan, baik berupa pergumulan, masalah dan lainnya, yang menyebabkan kita berpura-pura gila di hadapan Tuhan. Namun satu hal yang menarik dari firman Tuhan ini kita diingatkan agar jangan memakai kecerdikan kita sebagai manusia untuk mengatasi pergumulan itu, misalnya mengambil jalan pintas yang dianggap pantas, tetapi marilah kita berteriak minta tolong kepadaNya, berserulah kepadaNya karena ternyata mata Tuhan tertuju kepada kita dan Ia mendengar seruan kita.
2. Takut akan Tuhan adalah kunci keselamatan yang sesungguhnya, oleh sebab itu jauhilah yang jahat dan lakukanlah yang baik, carilah perdamaian dan berusahalah mendapatkannya.
Sibasaon Minggu 26 Agustus
Minggu XII Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.No.114:1-3
Melatih diri mamakeihon sinjata partonduyon: Epesus 6:10-20
I. Parlobeini
Perikop on mungkin gati do itangar hita janah pasti domma ibotoh hita aha do na isobut sinjata partonduyon in. Lantas na gabe sukkun-sukkun hubanta, seberapa pentingkah perlengkapan sinjata partonduyon in? Aha do perbedaanni ipakei anggo lang ipakei? Apakah sinjata ai cukup kuat do mangalahkon hisap-hisap ni daging? Apakah maningon haganupan sinjata ai ipergunahon, boi do pitah 2 sinjata tumang? Janah sukkun-sukkun na terakhir aha do keuntunganni sinjata partonduyon in hubani halak Kristen? Apostel Paulus patorangkon sonaha porluni sinjata partonduyon on janah semoga pemahamanta boi iperbaharui ase semakin aktif hita mamakeihon sinjata partonduyon in na domma ipasir-sir hubanta.
II. Hatorangan Teks
Ayat 10-13: Bani ayat 10 Paulus paingatkon hita ase lambin margogoh hita ibagas Tuhan janah adong do 2 sikap halak Kristen na igambarhon Paulus. Ayat 11 menggambarhon tindakan pasif aima bertahan janah ayat 12 menggambarhon tindakan na aktif aima manlawan/mengadakan perlawanan. Agepe sonai na paling menarik Paulus paingatkon/mambere pesan ase totap manjalo/mamakei seluruh perlengkapan sinjata na humbani Naibata. Aha do artini ai? Artini aima bani perjuanganta na mandompakkon akal-akalni si bolis, aspek bertahan pakon manlawan/menyerang merupakan satu kesatuan do. Lang mungkin boi monang hita anggo pitah bertahan, sonai homa lang mungkin monang hita anggo mintor menyerang tanpa marpikir sonaha di mambahen pertahanan. Hal on boi do ibandingkon hita bani pertandingan-pertandingan olahraga, misalni sepak bola sonai homa bani peperangan. Jadi kedua aspek on sangat penting. Bani na manggunahon sinjata partonduyon on secara benar tontu lang mudah. Seorang prajurit pe maningon ilatih do ase terbiasa ia manggunahon podang, perisai pnl, janah adong do sipangarahni, pelatihni. Sonai homa sinjata partonduyon in, anggo boi do hita mampargunahon haganup sinjata ai lang berarti hebat hita, tapi songon na bani ayat 10 do, artina tontu kemampuanta aima adong bani Tuhan Naibata lang halani hagogohonta.
Marhitei teks on, maka adong 7 sinjata partonduyon in, aima:1.margondit hasintongan: secara umum ikat pinggang berfungsi menjaga pakaian agar tetap pada posisinya, bayangkan saja kalau baju perang tidak ada ikat pinggangnya, bisa-bisa akan memalukan prajurit yang hendak berperang, penampilannya pun menjadi kacau. Demikian pula dengan kehidupan orang Kristen yang harus mempertahankan kebenaran. Orang akan melihat perbedaan hidup kita di dunia ini dan orang lain akan melihat Kristus melalui hidup kita. Ikat pinggang tentu memberikan rasa nyaman dan pede, jadi seharusnya ketika kita melakukan kebenaran justru kita merasa nyaman, walaupun dunia ini menanggap ketidakbenaran adalah hal yang lumrah.2. baju bosi hapintoran. Manfaat baju bosi aima melindungi dirita humbani sinjata lawan. Artini ganup halak na mamakei baju bosi hapintoran maningon do pataridahkon integritasni selaku halak Kristen na manggoluh ibagas tindakan na adil.3. Nahei marsipatu ringgas ni uhur laho mangambilankon ambilan na madear. Sipatu gunani aima manjaga nahei humbani kemungkinan terluka na mambahen hita lang boi manoruskon pardalananta. Marsipatu berarti do homa tanda kesiapanta na laho menempuh pardalanan. Artini adong kesediaanta na laho mangambilankon ambilan na madear in. Sipatu adong do jejakni, sonai homa halak Kristen maningon boi do pataridahkon ‘jejak Kristus’ ketika kita ‘lewat’ entah itu di jalan mana pun. 4. gantar haporsayaon. Gantar berfungsi melindungi diri dari serangan musuh. Gantar aima iman/haporsayaon. Misalni, ongga do ialami hita masa-masa jatuh hubani hisap-hisapni daging, janah sering do hita merasa lang layak na laho roh hubani Tuhan, bani kondisi na sonai ai si bolis bisa saja mengintimidasi hita untuk tidak mau datang kepada Tuhan atau bahkan makin menjauh dari Tuhan, oleh karena itu milikilah perisai iman bahwa Tuhan akan tetap mengampuni kita dan yang pasti juga iman kita disertai dengan komitmen untuk kembali berjalan di jalan Tuhan. 5.Bosi tangkuluk haluahon. Fungsi tangkuluk aima melindungi bagian na paling vital aima ulu, ulu aima bagian na mengontrol anggota tubuh na legan. Halani ai, anggo lape ipakei hita bosi tangkuluk ai, maka hita pe lang mungkin mangontrol dengan baik perilaku tubuhta sonai homa keinginanta, halani dousa pakon sibolis totap do mengawas-awasi hita. Janah bosi tangkuluk aima keselamatan na humbani Tuhan Jesus Kristus. 6. Podang ni Tonduy, aima hatani Naibata na sangat berharga untuk bertahan dan menyerang seperti pedang. Bandingkan Tuhan Jesus na menjawab tipu muslihat si bolis na sanggah i parlajouan, Tuhan Jesus manggunahon hatani Naibata. 7. martonggo marhitei elek-elek, artina aima totap martonggo.
III. Hahonaan
Bibelta domma patorangkon sinjata partonduyon na komplit hubanta ase boi bertahan dan manlawan serangan si bolis in. Porsaya do hita, janah iakui hita do bahwasanni haganupan sinjata in domma adong bani dirinta, tapi na gabe sukkun-sukkun ni apakah domma ilatih hita dirinta na laho mamakeihon haganup sinjata in? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai sipatu? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk memakai podang ni tonduy? Apakah kita sudah melatih diri kita untuk martonggo marhitei elek-elek? Selamat berlatih!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar