Selasa, 30 Oktober 2012

Pakkei menggunakan panorang Efesus 5:15-20

Sibasaon Minggu 19 Agustus 2012
Minggu XI Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.459:1-3
Pangkei manggunahon panorang: Epesus 5:15-20
I. Parlobeini
Panorang on sihol mambahas tentang ‘waktu’ pakon hasunsahon. Sonaha do Bibelta mambahas pasal waktu pakon hasunsahon. Mengapa dunia tidak semakin baik, padahal semua orang berharap agar dunia ini makin hari makin baik? Selaku manusia maningon do hita memiliki perspektif waktu ase ulang terperangkap bani goluh on janah das homa mengalami kekecewaan na berlarut-larut, padahal adong do panorang hita mandompakkon kesempatan sonang tapi justru kedukaan do na ijalo hita. Halani aima ase Paulus marhitei sibasaon on sangat serius mangarahkon kuria na i Efesus sona do parlahou na patut na mamakeihon waktu na adong.
II. Hatorangan teks
• Ayat 15-17: ulang ma songon halak na so maruhur…ai ari hasunsahan do nuan…ulang ma maoto nasiam… boi ma ibandingkon hita hubani 1 Musa 6:5: Dob iidah Naibata Jahowa, na lambin roh banggalni hajahaton pakon pingkiran ni uhurni tongtong, sonai homa Pangukabon 9:20-21 yang menggambarkan manusia semakin hari semakin jahat, bukan semakin baik. Maka, ada fakta bahwa sejak kejatuhan manusia ke dalam dosa (dari Kejadian 3), maka kualitas hidup manusia terus menurun, bukan semakin meningkat. Kualitas hidup manusia semakin memburuk, bukannya semakin membaik. Dari waktu ke waktu manusia digulung di dalam seluruh kehidupan, sehingga kita terus melihat bagaimana dosa bertumbuh dan berkembang. Tapi dengan tegas Paulus mangkatahon ase halak na porsaya mampargunahon panorang ai ibagas hapentaran, artini maningon ibotoh, iarusi hita do na gabe harosuhni Naibata, lang adong alasan bani halak na porsaya gabe talu hita halani kuasa hagolapan na i dunia on anjaha lang adong alasan halani situasi lang mandalankon harosuh ni Tuhan.
• Ayat 18-20: Bani ayat on taridah do larangan Paulus hubani kuria Epesus sonai homa hubanta halak na porsaya, aima ulang mabuk (mungkin halani anggur), tapi maningon marsahap marhitei doding psalm sonai homa doding pujian ampa doding partonduyon. Mase? Tontu anggo domma mabuk pasti marsahap pe lang dear, janah na pasti mabuk aima salah sada bentuk na pasaudkon hisap-hisap ni daging janah on sangat bertentangan hubani harosuhni Tuhan. Tapi goluhni halak na porsaya maningon pataridahkon sikap na sir-sir mandodingkon dear layak ni Naibata marhitei uhur na bulus, janah tongtong mangkatahon tarima kasih hubani Bapa in.
III. Hahonaan
1. Bani Tonggo Ham Bapa nami, ihatahon do …Paluah Ham ma hanami humbani pangagou… jauhkanlah kami daripada yang jahat...” Sasintongni tonggonta on merupahon semangat na laho memasuki hidup yang memang makin jahat, supaya kita jangan jatuh. Halani ai Tonggo Ham Bapa nami lag boi ilepaskon humbani realita hidup jaman akhir menuju akhir jaman yang memang semakin jahat. Jadi, hari-hari kita makin sulit? Ya. Jaman makin berat? Ya. Tetapi itu tidak sama dengan hidup kita makin berat. Tidak sama dengan hidup kita makin bahaya. Kejahatan memang semakin meninggi, namun iman yang kuat, iman yang kokoh akan mengalahkannya. Artinya kita akan mampu bertahan sekalipun jumlah orang jahat bertambah. Orang percaya mampu hidup di dalam iman percayanya kepada Tuhan.
2. Dalam pertumbuhan perkembangan manusia Alkitab mengatakan bahwa manusia itu kecenderungannya selalu berbuat dosa. Padahal jumlah manusia waktu itu belum banyak. Teknologi belum maju. Maka dosa tidak ada kaitannya dengan teknologi. Dosa adalah dosa. Teknologi hanyalah merupakan sebuah wadah, fasilitas untuk berbuat dosa, oleh orang yang ingin berbuat dosa. Jadi, bukan teknologinya yang salah. Pada dirinya, dosa itu yang merusak manusia. Karena itu teknologi di tangan orang Kristen mestinya aman. Tetapi teknologi di tangan orang jahat itu bisa menjadi mesin perang yang mengerikan. Dosa makin menjadi-jadi, dosa sudah membuat orang terus cenderung berbuat jahat. Itu sebab betapa tidak bisa dibayangkan jikalau hidup kita tanpa Tuhan, tanpa iman sungguh-sungguh kepada Tuhan. Orang yang berhikmat adalah orang yang hidup bergaul dengan Allah dan sekaligus yang menjadi kesukaannya adalah puji-pujian kepada Sang penciptanya (ay 20).
Ambilan Minggu 19 Agustus 2012
Minggu XI Dob Trinitatis
Usul Doding:Hal.472:1-2
Parayak hita ma pengajaran hapentaran ai:Podah 9:1-6
I. Parlobeini
Raja Salomo terkenal do sebagai insan na gok hapentaran, hikmat. Janah bani buku Podah bahat do berbicara pasal hapentaran, tapi prinsip-prinsip hapentaran na ipatangkas raja Salomo sedo apala hapentaran na sifatni iraih marhitei pendidikan formal, tapi marpardomuan hubani hapentaran spiritualis aima hapentaran na mangantarhon halak dohor secara permanent hubani Tuhan Naibata. Perikopta on berisi pengajaran hapentaran hubani bangsa Israel, secara khusus bagi kaum muda. Pengajaran on berasal humbani zaman sesudah pembuangan, janah sesuai hubani kebutuhan bani panorang ai, pengajaran hapentaran bermakna teologis etis. Bangsa ai, khususni aima kaum muda pasti menghadapi gangguan penurunan moral na boi menghancurhon pargoluhan. Gangguan atap pe godaan ai igambarhon do songon perempuan pelacur/bebal serta cerewet. Halani ai sinjatani kaum muda aima pengajaran hapentaran na ikemas songon ambilan pakon intruksi na menuntun, mendidik dan menyerukan, mengundang serta mendorong masyarakat untuk menerimanya.
II. Hatorangan Teks
• Ayat 1-3: Jika kita membaca Amsal 9:1-6: “Ia hapentaran ai domma ipajongjong rumahni, ipasuk do basikahni na pitu ai…, boi do menampilhon gambaran seorang arsitek, ahli bangunan, atau orang yang baru saja selesai membuat sebuah rumah. Terbayang orang yang sigap mengawasi jalannya pembangunan, tidak mudah diakali, orang yang dapat menilai keadaan dan pintar bergaul sehingga urusannya beres. Tapi gambaran nongkan boi do berubah anggo iidah hita teks aslini/Ibrani. Naparlobei na tampil bani Podah on aima naboru lang dalahi, namargoran Hikmat, Ibraninya hokma, artinya “kebijaksanaan”. Sedangkan bani bahasa Yunani aima Sophia yang kemudian dijelaskan sebagai mendapat “didikan”, yakni “pengajaran” dan diterangkan lebih jauh sebagai “mengerti kata-kata yang ada maknanya. Semua calon imam yang belajar di seminari diajar untuk menyukai dan menyenangi Sophia. Bahkan yang sudah berumur pun mesti juga begitu. Jadi mengenal Sophie sama dengan pandai-pandai menangkap makna dalam isyarat-isyarat bahasa. Bukan isyarat lambaian tangan atau kerdipan mata, atau bahasa tubuh lain yang lazim dipakai. Sang Pengamsal kiranya mengajak orang pandai-pandai membedakan wacana yang ada isinya dari kata-kata kosong. Jadi menurut Amsal, jangan buang waktu mendalami omongan yang tak memberi apa-apa. Dengan kata lain, Hikmat atau kebijaksanaan tidak lain adalah kemampuan untuk melihat, memilih dan melakukan apa yang lebih baik; kemampuan untuk membuat prioritas yang tepat. Halani ai halak na marhapentaran do na memiliki kekuatan naluar biasa , halani ia boi mangidah, mamilih pakon mangkorjahon na madear bani goluhni. Hapentaran sangat iporluhon halani berperan mutlak na laho membangun goluh. Naparlobei, hapentaran ai ipausih do bani napajongjongkon sada rumah namamorluhon pamikiron ampa parkiraan na tangkas sonai homa songon na pasir-sirhon hidangan bani sada pesta. Rumah na imaksud aima rumah kediaman keluarga, na berfungsi sebagai ianan pendidikan anggota keluarga maupun halak na legan (Pod.14:1; 24:3; 1 Mus 7:1;36:6; Mi.2:7). Dengan pengajaran hikmat di dalam rumah itu diciptakan hidup yang dibangun, diberkati dan hidup yang menyenangkan. Napaduahon, hapentaran aima songon na pasir-sirhon hidangan pesta, aima marhitei makanan pakon inuman. Penjamuan itu demi kesehatan dan tenaga yang sangat dibutuhkan menopang kelancaran hidup.
• Ayat 4-6: Jamuan mangan indahan pakon inuman anggur lang berarti mangan pakon minum secara sungguhan, tapi artini aima makanan rohani yakni pengajaran moral dari hikmat yang adalah kehidupan. Jamuan on itujuhon hubani halak na so marpambotoh, orang muda yang belum memperoleh pendidikan yang cukup agar mereka memperoleh pengetahuan, kepandaian dan kecerdasan, khususnya secara moral dan kerohanian. Sementara orang yang tak berakal budi adalah orang yang tidak baik karakter moralnya. Mereka dijamu agar belajar hikmat sehingga menjadi orang yang baik karakter moralnya. Akhirnya ambilan kita ini mengajak untuk peduli dan taat pada pengajaran hikmat karena itulah kelimpahan hidup jasmani dan rohani.
III. Hahonaan
1. Pengajaran hapentaran aima pengajaran hataNi Naibata na gabe bahan mutlak na iporluhon ase mambangun karakter moral na benar, baik dan tepat bani haganup jolma. Halani ai halak na marhapentaran aima halak na lang berkelakuan buruk dan jahat.
2. Pengajaran hapentaran na berlandaskan hatani Naibata mambuahkon goluh na berkelimpahan secara rohani pakon jasmani, halani ia do na pajongjongkon goluhni sandiri ibagas damai sejahtera.
3. Jahowa do sibere hapentaran, humbani pamanganNi do roh habotohon pakon hauhuron.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar